PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Feedback demotywuje pracowników. Menadżerowie czas na feedforward

- Feedback wymaga rozmowy o błędach i wadach, podczas której bardzo często dochodzi do przepychanki słownej, obrony ze strony pracownika. Jeśli natomiast menedżerowie od pochwały przechodzą od razu do pomysłów, jak coś zrobić lepiej, wówczas efekty są zdecydowanie bardziej zadowalające – wskazuje Paweł Grzybowski, trener w Centrum szkoleniowym JET.

Feedback demotywuje pracowników. Menadżerowie czas na feedforward
Menedżerowie powoli zaczynają rezygnować z feedbacku na rzecz feedforwardu, czyli pozytywnej informacji dotyczącej przyszłości (Fot. Shutterstock)
REKLAMA
  • Menedżerowie powoli zaczynają rezygnować z feedbacku na rzecz feedforwardu, czyli pozytywnej informacji dotyczącej przyszłości.
  • Liderzy coraz chętniej stosują feedforward, ponieważ to łatwiejsze i skuteczniejsze narzędzie niż feedback.
  • Bywa jednak, że menedżerowie są przyzwyczajeni do koncentrowania się na tym, co poszło nie tak. Jak wskazuje Paulina Carrieu, trener w Centrum szkoleniowym JET, to najczęstszy problem przy stosowaniu podejścia feedforwardowego.

By udzielić informacji zwrotnej o jakości realizacji zadań, nastrojach i postawach pracowników, menedżerowie używają feedbacku. Z jego jakością bywa jednak różnie. Teoretycznie menedżerowie znają techniki konstruktywnej informacji zwrotnej, ale w praktyce nie zawsze je stosują.

- Wielu menedżerów odbyło szkolenia z udzielania feedbacku. Niestety codzienna praktyka jest raczej nieciekawa. Często zamiast konstruktywnej informacji zwrotnej wyrażają ocenę i posługują się uogólnieniami. Stanowi to raczej zwykłą krytykę niż feedback - ocenia Michał Pyziak z Lee Hecht Harrison DBM Polska.

Duże znaczenie ma również kultura organizacyjna, która determinuje sposób komunikacji menedżerów z podwładnymi.

- W dużych organizacjach przekazywanie informacji zwrotnej najczęściej wiąże się z systemem ocen pracowniczych. Pomimo że z założenia ma mieć charakter obiektywny i bezstronny, to z uwagi na koncentrację na zdarzeniach przeszłych, omawianiu niedociągnięć, nawiązywaniu do niezrealizowanych w pełni oczekiwań i celów, często bywa nawet przez pracownika odbierany jako ocena jego osoby, nie zaś sposobu, w jaki wykonuje swoje zadania. W sytuacji, gdy sformalizowany feedback wiąże się z możliwością awansu czy podwyżki lub otrzymania premii, konsekwencją będzie omówienie niedociągnięć pracownika, a stąd już bliska droga do krytyki - wskazuje Agnieszka Bulik, dyrektor HR w grupie OEX.

Feedforward zamiast feedbacku?

Menedżerowie powoli zaczynają rezygnować z feedbacku na rzecz feedforwardu, czyli pozytywnej informacji dotyczącej przyszłości. Według Agnieszki Bulik, słysząc opinię negatywną, większość ludzi próbuje znaleźć usprawiedliwienie, ma poczucie winy, a niektórzy wręcz mają tendencję do przekładania takich uwag na wszystkie aspekty życia zawodowego, uznając się za niewystarczająco dobrych pracowników.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Feedback demotywuje pracowników. Menadżerowie czas na feedforward

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.