PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Empowerment to siła. Ale też odpowiedzialność, która czasem przerasta

Firmy coraz częściej są zmuszone są do podejmowania szybkich decyzji. Nie byłoby to możliwe przy scentralizowanym ośrodku decyzyjnym. Czy to oznacza, że nadchodzi era empowermentu?

Empowerment to siła. Ale też odpowiedzialność, która czasem przerasta
Empowerment, czyli angażowanie pracowników w procesy decyzyjne, w polskich firmach to wciąż rzadkość (Fot. Shutterstock)
REKLAMA
  • Empowerment, czyli angażowanie pracowników w procesy decyzyjne, powoli zyskuje na popularności.
  • Jego zaletą jest zwiększanie autonomii pracowników, a także wyzwolenie ich energii i drzemiącego w nich potencjału.
  • To także sprawniejszy obieg informacji w spółce.
  • Mimo tych zalet, nie tylko menedżerowie wstrzymują proces uwalniania władzy. Bariery tworzą również pracownicy.

Empowerment, czyli angażowanie pracowników w procesy decyzyjne, w polskich firmach to wciąż rzadkość. Przyczyny braku jego popularności upatrywać należy w popularnym nadal autorytarnym stylu przywództwa.

- Według Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w naszym kraju dominuje przywództwo nadmiernie forsujące, czasem nazywane folwarcznym. W tak zarządzanych firmach pracownicy są jedynie "przedłużeniem" woli swojego pracodawcy, a ich jedyną rolą jest wykonywać polecenia. W tym modelu nie ma miejsca na inicjatywę i kreatywność, nie mówiąc już o empowermencie, który w praktyce oznacza włączanie pracowników w proces decyzyjny - ocenia Anna Wicha, dyrektor generalny Adecco Poland.

Organizacje coraz częściej są jednak zmuszone są do podejmowania szybkich decyzji, natychmiastowego reagowania na zmiany w otoczeniu. Nie jest to możliwe przy scentralizowanym ośrodku decyzyjnym. Z drugiej strony to właśnie ze względu na dynamikę zmian w otoczeniu menedżerowie są nieco dalej od najbardziej aktualnych trendów i zachowań rynkowych.

- Liderzy nie zawsze „łapią” rzeczywistość i nadążają za daną modą, nie zawsze są w stanie wychwycić czy przewidzieć co napędza popyt, jak zachowają się konsumenci. Dlatego muszą oddać decyzyjność w ręce pracowników - tłumaczy Bartosz Waligóra, eSky Group HR manager.

Firmy na tym sporo zyskują. - Swoboda jaką daje zespołowi zarządzanie przez empowerment uruchamia niezależne myślenie i kreatywność. Pracownik nie dostaje instrukcji w jaki sposób ma osiągnąć cel, a informację jaki ma być kierunek oraz efekt końcowy jego działań i jaki mają one wpływ na cała organizację. Przykładem jest Yum!Brands – sieci barów, w której skład wchodzą m. in. KFC i Pizza Hut. Pracownicy mieli sami rozwiązywać problemy, jakie zgłaszali klienci, na co przeznaczono osobny budżet. Obawiano się, że taka wolność zakończy się stratami finansowymi, jednak tak się nie stało. Pracownicy poczuli się docenieni, a klienci zaczęli postrzegać firmę jako bardziej przyjazną. Zyski firmy urosły - ocenia Bartosz Michałek, CEO iniJOB.com.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Empowerment to siła. Ale też odpowiedzialność, która czasem przerasta

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.