Employee relations: tajemnica dobrze funkcjonującej firmy

Klienci nie są najważniejsi. Pracownicy są najważniejsi. Jeśli zadbasz o swoich pracowników, oni zatroszczą się o klientów - twierdzi jeden z najpopularniejszych liderów biznesu Richard Branson. Mniej więcej o to chodzi w filozofii employee relations. Opiera się ona na założeniu, że motorem biznesu są ludzie.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Employee relations: tajemnica dobrze funkcjonującej firmy

PODZIEL SIĘ


Autor: AKC

9 sie 2018 14:27


  • Właściwa komunikacja w firmie z jednej strony ogranicza nieporozumienia, z drugiej wpływa na efektywność zespołu i jego członków.
  • Zadowolony pracownik to pracownik bardziej produktywny, lojalny i zaangażowany.
  • Co może zrobić firma, by pracownik był usatysfakcjonowany, a jego praca bardziej efektywna?

Żeby zrozumieć dlaczego jakość relacji pracodawca-pracownik jest tak ważna, dobrze wyobrazić sobie miejsce pracy dalekie od ideału. Taką, o jakiej Daniel Goleman pisze w książce „Inteligencja emocjonalna w praktyce. W jaki sposób inteligencja emocjonalna pomaga odnieść sukces zawodowy”. Według niego głównymi sposobami pozbawiania pracowników motywacji i osłabiania ich morale są: przeciążenie pracą, brak swobody, skąpe wynagrodzenie, zanik więzi międzyludzkich, niesprawiedliwość oraz konflikty wartości.

Łatwo się domyślić, że konsekwencją takiego stanu rzeczy będzie mniejsza gotowość do wypełniania obowiązków i znoszenia trudów, zanik poczucie odpowiedzialności i brak wiary w sukces. Czyli wszystko to, co prowadzi do upadku morale. Toksyczne relacje w zespole przekładają się na jego niską efektywność. Dla firmy oznacza to nie tylko realne starty finansowe, ale i upadek istotnej dla zarządzania kultury organizacyjnej.

Dobre praktyki

Myśląc o zarządzaniu relacjami, dobrze jest wziąć pod uwagę zarówno podejście formalne jak i to mniej oficjalne. Idąc pierwszym tropem, można stworzyć specjalną funkcję konsultanta employee relations czy też wyznaczyć osobę do wprowadzania i nadzorowania polityki w tym zakresie. Dobrze jest zastanowić się także nad spisanym dokumentem, w którym określone zostaną zasady filozofii oraz procedury dotyczących stosunku pracodawcy do pracownika. Niemniej istotne będą kwestie codziennej praktyki, które nie muszą być aż tak sformalizowane, ale mogą równie mocno wpływać na relacje wewnątrz firmy.

Czytaj też: Jak zbudować zaangażowany zespół?

- Wiadomo, że zawodowe obowiązki są ważne, ale tak samo ważne są stosunki międzyludzkie w miejscu pracy. Często nie trzeba wiele, by o nie właściwie zadbać. Wspólne świętowanie sukcesów, małe firmowe uroczystości czy choćby chwila przerwy na posiłek i luźną rozmowę potrafią przynieść bardzo pozytywny efekt - mówi Jakub Kurzaj z firmy Wyjątkowy Prezent. - Świetnym pomysłem może okazać się kolacja w ciemności. Przy dobrym posiłku, lampce wina, a do tego, w zapewniającym sporą anonimowość mroku, swobodniej rozmawia się nawet na trudniejsze tematy. Dobrym sposobem na budowanie relacji w zespole może być również dostarczenie pracownikom dawki adrenaliny podczas wspólnego przeżycia takiego jak spływ pontonem czy wyścigi na gokartach. 

Komunikacja i wewnętrzny PR

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.