Empatyczny i kreatywny. Taki powinien być pracownik przyszłości

Rozwój technologiczny, który rewolucjonizuje świat na naszych oczach, wprowadza nieuchronnie zmiany w sposobie naszego życia i pracy. Rozwój sztucznej inteligencji, robotyzacja, zarządzanie ogromną ilością danych – wszystko to sprawia, że zmienia się model kompetencyjny pracowników, również polskich firm. Na znaczeniu zyskują: kompleksowe rozwiązywanie problemów, kreatywność, innowacyjność, umiejętność współpracy, empatia. Tylko czy wszyscy pracownicy i liderzy mają siłę, aby takimi się stać?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Empatyczny i kreatywny. Taki powinien być pracownik przyszłości

  • Z badania „Praca, moc, energia w polskich firmach” zrealizowanego przez Human Power wyłania się dość alarmujący obraz.
  • Analizy pokazują, że w polskich firmach funkcjonują cztery typy pracowników. Tylko jeden z nich jest wysoce efektywny i wpisuje się w profil pracownika przyszłości. A co z resztą?

Jak wynika z przeprowadzonego badania, prawie 30 proc. pracowników to osoby przemęczone, zniechęcone, sfrustrowane i bez energii. Mają przeświadczenie, że w pracy nie wykorzystują ani swojego potencjału, ani umiejętności. Ich głównym motywatorem pozostają pieniądze.

– Określiliśmy ich mianem "wypalonych rutyniarzy" – mówi Małgorzata Czernecka, szefowa Human Power i autorka badania. – Ta nazwa wskazuje na ważną część problemu, związaną z niskim poziomem efektywności. Wypalonych Rutyniarzy cechuje brak dbałości o siebie – za mało śpią, nie ćwiczą, jedzą „fast foody”, spadki energii niwelują kawą, energetykami i słodkimi przekąskami. Mają najniższy poziom energii do działania i najczęściej myślą o zmianie pracy z powodu zmęczenia obowiązkami zawodowymi.

Jeśli dodamy do tego drugi wyłoniony w badaniu typ – "rzemieślnika bez wigoru" – który stanowi 27,5 proc., to stwierdzimy, że znacznie ponad połowa pracowników często odczuwa zniechęcenie, irytację, strach i niepokój, nie wykonuje zadań, które sprawiają im satysfakcję i radość, a także nie do końca zna sens i cel swoich obowiązków służbowych. Na takich fundamentach nie sposób budować kompetencji przyszłości, które pomogą wygrać ze sztuczną inteligencją.

– Pracownicy o niskim poziomie energii, odczuwający frustrację, irytację czy lęk, nie są w stanie kompleksowo rozwiązywać problemów, krytycznie i twórczo myśleć, wykazywać empatii, dobrze współpracować z innymi, czy być elastyczni poznawczo. Według World Economic Forum osoby z takimi właśnie kompetencjami będą najbardziej potrzebne w najbliższych latach – dodaje Czernecka.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

3 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

pracownik 2018-10-08 10:46:26

Teoretyczne banialuki jajogłowych. Po 9-10 godzinach pracy, i kolejnych 2 spędzonych dziennie w korkach na dojeździe do pracy, chcą żeby jeszcze z godzinę spędzać na siłowni! Niech najpierw wydłużą dobę do 48 godzin, i zapewnią czas na obowiązki członka rodziny.

Look7 2018-10-07 21:20:25

Coś w tym jest, ale bez wynagrodzenia taki lider pójdzie w uj. Sam aspiruję do takiego miana. Poszedłem na studia i jestem w obecnej pracy, bo nie czepiają się za bardzo, szanują mnie mimo kilku wpadek. Mam w miarę luz, atmosfera ok, ale jestem na tyle inteligentny, że myślę co dalej. Zarobki przeciętne, ale mieszkam trochę na zadupiu, choć to nie definiuje do końca wszystkiego, bo jest u nas firma do której mógłbym aplikować pewnie z marnymi szansami, która płaci dobrze, ale wymaga. Widzę, że pracownicy tam nie wyglądają najlepiej, ale dają dobrze zarobić jak na warunki zadupia, nawet tak samo lub lepiej jak w mieście wojewódzkim.

tak tak 2018-10-06 18:46:53

Nieefektywne kombinowanie jak pracownikom wmówić (na moim przykładzie inżynierom) że wynagrodzenie nie jest najważniejsze.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.