Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod
tym linkiem.
- Z badania „Praca, moc, energia w polskich firmach” zrealizowanego przez Human Power wyłania się dość alarmujący obraz.
- Analizy pokazują, że w polskich firmach funkcjonują cztery typy pracowników. Tylko jeden z nich jest wysoce efektywny i wpisuje się w profil pracownika przyszłości. A co z resztą?
Jak wynika z przeprowadzonego badania, prawie 30 proc. pracowników to osoby przemęczone, zniechęcone, sfrustrowane i bez energii. Mają przeświadczenie, że w pracy nie wykorzystują ani swojego potencjału, ani umiejętności. Ich głównym motywatorem pozostają pieniądze.
– Określiliśmy ich mianem "wypalonych rutyniarzy" – mówi Małgorzata Czernecka, szefowa Human Power i autorka badania. – Ta nazwa wskazuje na ważną część problemu, związaną z niskim poziomem efektywności. Wypalonych Rutyniarzy cechuje brak dbałości o siebie – za mało śpią, nie ćwiczą, jedzą „fast foody”, spadki energii niwelują kawą, energetykami i słodkimi przekąskami. Mają najniższy poziom energii do działania i najczęściej myślą o zmianie pracy z powodu zmęczenia obowiązkami zawodowymi.
Jeśli dodamy do tego drugi wyłoniony w badaniu typ – "rzemieślnika bez wigoru" – który stanowi 27,5 proc., to stwierdzimy, że znacznie ponad połowa pracowników często odczuwa zniechęcenie, irytację, strach i niepokój, nie wykonuje zadań, które sprawiają im satysfakcję i radość, a także nie do końca zna sens i cel swoich obowiązków służbowych. Na takich fundamentach nie sposób budować kompetencji przyszłości, które pomogą wygrać ze sztuczną inteligencją.
– Pracownicy o niskim poziomie energii, odczuwający frustrację, irytację czy lęk, nie są w stanie kompleksowo rozwiązywać problemów, krytycznie i twórczo myśleć, wykazywać empatii, dobrze współpracować z innymi, czy być elastyczni poznawczo. Według World Economic Forum osoby z takimi właśnie kompetencjami będą najbardziej potrzebne w najbliższych latach – dodaje Czernecka.
Czytaj też: Szczęśliwy pracownik to wydajny pracownik
Na podstawie wyników badania „Praca, moc, energia w polskich firmach” udział silnych, efektywnych pracowników, którzy potrafią skutecznie zarządzać własną energią i w pełni korzystać ze swojego fizycznego, emocjonalnego i mentalnego potencjału, szacować można na jedynie 16,8 proc. To tak zwani "spełnieni maksymaliści". Spodziewać się można, że grupa ta stopniowo będzie stawać się coraz bardziej liczna, a to za sprawą liderów. Tych pełnych energii, najbardziej efektywnych, jest 21,5 proc. (tzw. Liderzy na Pełnej Petardzie).
Niepokoić może fakt, że "liderów na oparach", którzy każdy nowy dzień pracy rozpoczynają z lękiem i pesymistycznym nastawieniem, jest w polskich firmach prawie 1/4. Tymczasem z badań Aon wynika, że zaangażowanie pracowników w blisko 60 proc. zależy od poziomu zaangażowania samego lidera.
– Bez zaangażowanego szefa nie można myśleć o budowaniu zaangażowanego zespołu – wskazuje Magdalena Warzybok, talent practice director w Aon. – W tym kontekście alarmujące wydaje się, że blisko co czwarty lider to „Lider na oparach”. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można przypuszczać, że jego zespół również działa „na oparach”.
Czytaj też: Zanim będzie za późno. Oto 14 sygnałów, że pracownik chce odejść z firmy
Jak pracodawcy mogą wspierać najbardziej efektywne jednostki i inspirować pozostałych do zmiany? Odpowiedzi należy szukać w dziedzinie zarządzania energią.
– Wyniki badania „Praca, moc, energia w polskich firmach” dobitnie pokazują, jak ważna dla samopoczucia i efektywności pracowników jest regularna aktywność fizyczna – komentuje Robert Moreń, dyrektor ds. komunikacji w Benefit Systems. – Najkrócej mówiąc, im więcej się ruszamy, tym wyższy mamy poziom energii i tym lepsze osiągamy efekty w pracy. Dlatego firmy powinny namawiać pracowników do aktywności.
– Osoby, które dbają o swoje samopoczucie i zdrowie, są bardziej efektywne, a wręcz... bardziej zmotywowane – dodaje Monika Szymczuk, marketing manager Dailyfruits. – To one zwracają uwagę na to, aby jeść posiłki regularnie, również w pracy; jedzą co najmniej pół kilograma owoców i warzyw dziennie i tak komponują dania, aby dawały im więcej energii.
– Podobnie istotne znaczenie, m.in. dla poziomu skupienia, organizacji pracy czy poziomu kreatywności może mieć aranżacja przestrzeni biurowej. Aleksandra Krawsz, marketing & PR manager w Kinnarps Polska, podkreśla wagę wydzielenia miejsc do koncentracji i pracy w ciszy. Tego typu rozwiązania mają istotny wpływ na ogólną kondycję psychofizyczną pracowników i wpływają na jakość ich pracy. – A to właśnie z ciała i emocji płynie największe, choć często niedoceniane, wsparcie naszej efektywności mentalnej – podsumowuje Małgorzata Czernecka.
Zadowolony=efektywny
Zaangażowanie i satysfakcja pracowników wpływa na ich efektywność i bezpośrednio przekłada się na przychody firmy. Dlatego coraz więcej pracodawców buduje politykę personalną ukierunkowaną na zadowolenie zatrudnionych osób.
– Kluczowa w tym procesie jest dobra, transparentna komunikacja, kultura feedbacku, przyjazne środowisko pracy i zapewnienie pracownikom możliwości rozwoju – wskazuje Agnieszka Przybyłek, odpowiedzialna za HR w koncernie Brown-Forman.
Na satysfakcję i poziom zaangażowania pracowników pozytywnie wpływa możliwość samorealizacji, zdobywania nowych umiejętności i jasno określona ścieżka rozwoju. Liczy się również stabilność i ugruntowana pozycja marki na rynku, która przekłada się na poziom bezpieczeństwa pracowników.
Czytaj także: Zadowolenie z pracy: Pracownik szczęśliwy to pracownik efektywny
Właściwie prowadzona komunikacja w przedsiębiorstwie nie powinna się ograniczać do przepływu informacji z góry na dół, czyli z poziomu kadry zarządzającej do szeregowych pracowników. Powinna się opierać na dialogu. Dotyczy to zarówno najwyższego szczebla zarządu, odpowiedzialnego za cały biznes, jak i menadżerów liniowych.
– Stawiamy właśnie na dialog, a nie na komunikację top to down. Bardzo dbamy o to, żeby nasze zespoły wspólnie ze sobą pracowały. Unikamy podejścia silosowego, chcemy, żeby ludzie pracowali ze sobą w zespołach interdyscyplinarnych. To na pewno wpływa na poziom zaangażowania – uważa dyrektor HR w Brown-Forman.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (3)