PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Empatia, kluczowa cecha, której wielu menedżerów nie posiada

Empatia jest często uważana za jedną z "miękkich" umiejętności przywódczych, w przeciwieństwie do autorytetu czy przykładowo umiejętności wystąpień publicznych. Jeśli jednak uświadomimy sobie, że skuteczne zarządzanie to inaczej realizowanie celów, pracy za pośrednictwem innych, wówczas odrzucenie wagi empatii byłoby krótkowzroczne. To jedna z tych niedocenianych umiejętności, której poświęca się mało uwagi w większości podręczników do zarządzania, a która jednocześnie może być kluczowym elementem w budowaniu lojalności pracowników - mówi Victor Lipman, autor popularnych książek i artykułów o zarządzaniu, były menedżer amerykańskiej firmy z rankingu Fortune 500.

  • Autor:KDS
  • 25 lut 2021 13:04
Empatia, kluczowa cecha, której wielu menedżerów nie posiada
Zaledwie 40 proc. managerów wykazywało silną empatię (Fot. Shutterstock)
REKLAMA
  • Firma DDI (Europa, Azja, USA, Australia) zapytała 15 000 managerów z 300 organizacji i 18 krajów na temat problemu empatii w pracy.
  • Wśród czołowych menedżerów tylko ok. 40 proc. wykazuje cechy empatycznego lidera, który stara się zrozumieć, słuchać i uważnie odpowiadać na pytania pracowników.
  • Badanie jednocześnie pokazało, że jest to jedna z najważniejszych i jednocześnie najsłabszych cech zarządzających.

Menedżerowie, którzy wzięli udział w badaniu oceniani byli pod kątem cech osobowościowych, umiejętności jak i poziomu IQ. W analizie brano pod uwagę nie tylko twarde kompetencje, ale także 8 umiejętności miękkich, takich jak: inicjowanie dyskusji, wyjaśnianie, rozwój pomysłów podwładnych, zatwierdzanie działań, które należy podjąć, utrzymywanie szacunku, słuchanie i reagowanie z empatią, budowanie zaangażowania, wspieranie przy jednoczesnym oddawaniu odpowiedzialności.

Okazało się, że zaledwie 40 proc. managerów wykazywało silną empatię. Najbardziej powszechną umiejętnością (77 proc. badanych) było inicjowanie dyskusji i rozmów.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Empatia ważna w biznesie

- Ciężko udowodnić liderom bezpośredni wpływ bycia empatycznym na wyniki firmy. Empatia często postrzegana jest niesłusznie jako słabość. W rzeczywistości ułatwia komunikację w zespole, otwarte mówienie o ryzkach czy problemach, pomaga w budowaniu zaufania i niwelowaniu stresu. Empatia nie jest oczywiście jedyną i najważniejszą umiejętnością, ale bardzo ważną w połączeniu z innymi cechującymi najlepszych liderów. To osoby, które słuchają, są uważne na problemy pracowników. Empatyczny szef może być jednocześnie liderem z autorytetem - komentuje Paulina Łączek-Ciećwierz, prezes Recruitment International Consulting Group (RICG).

Victor Lipman, autor popularnych książek i artykułów o zarządzaniu, były menedżer amerykańskiej firmy z rankingu Fortune 500 przyznaje, że najlepsi zarządzający, których znał to ci, którzy mieli świetny kontakt z pracownikami, byli przy tym empatyczni. Rozumie jak ciężko liderom udowodnić wpływ bycia empatycznym na wyniki firmy i jak ważne jest okazywanie empatii w trudnych dla firmy momentach, m.in. takich jak pandemia.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Empatia, kluczowa cecha, której wielu menedżerów nie posiada

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.