×

Subskrybuj newsletter
pulshr.pl

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
PARTNERZY PORTALU

Emocje w pracy. Można nimi zarządzać, można je kontrolować

  • Gabriel Paździor
    GP
  • 16 lis 2019 13:00

Szczególnie w pracy musimy dbać o profesjonalizm. Emocje nie zawsze są wskazane w czasie obowiązków w pracy. Jak zarządzać emocjami? Odpowiada na to pytanie Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog z Uniwersytetu SWPS.

Emocje w pracy. Można nimi zarządzać, można je kontrolować
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 23 września 2022
REKLAMA
  • Emocje służą motywowaniu i napędzaniu aktywności człowieka.
  • Jak mówi Ewa Jarczewska-Gerc, gniew jest najbardziej niebezpieczny w sytuacjach zawodowych. - Są osoby, które zupełnie nie potrafią kontrolować objawów złości - dodaje.
  • Sugeruje ona, że świetnymi formami rozładowania emocji są sport, rozmowy z bliskimi czy pisanie dziennika emocji.
  • Emocje są kluczowe w uczeniu się, co zbadał w minionym roku Instytutu Rozwoju Emocji.

Być profesjonalnym menedżerem, zrównoważonym w swoich decyzjach liderem, lubianym pracownikiem. Chcielibyśmy chodzić do pracy bez emocji, które przecież mogą utrudniać nam efektywne wykonywanie obowiązków zawodowych. Potrafią skomplikować życie. Takie myślenie wynika z niezrozumienia różnicy między doświadczaniem emocji a sposobami ich okazywania. Poza skrajnymi sytuacjami, gdzie dość patologicznie korzystamy z mechanizmów obronnych, takich jak wyparcie, nie jesteśmy w stanie świadomie „zrezygnować” z doświadczania emocji.  

Czemu służą odczuwane przez człowieka emocje?

W ujęciu badacza emocji Nico Frijdy emocje wywoływane są przez zdarzenia, które związane są z interesem jednostki. Badacz ocenia, że emocje pozytywne informują człowieka o tym, że zbliża się do celu, a negatywne, że się od niego oddala. Negatywne odczucia mogą też sugerować, że cel jest niebezpieczny. W ten sposób emocje negatywne mogą wspierać realizację celu zdecydowanie skuteczniej niż emocje pozytywne, które tylko mówią, że jest dobrze.

Czytaj też: Storytelling w motywowaniu? Menedżerowie muszą do niego dojrzeć

Nasze emocje zaskakują często nas samych. Zanim jeszcze zdołamy je przeanalizować i zrozumieć sytuację, w jakiej się znaleźliśmy, emocje dostarczają nam informacji, że musimy szybko interweniować.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Emocje w pracy. Można nimi zarządzać, można je kontrolować
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl


REKLAMA