PARTNER PORTALU partner portalu

Emocje w pracy. Można nimi zarządzać, można je kontrolować

Szczególnie w pracy musimy dbać o profesjonalizm. Emocje nie zawsze są wskazane w czasie obowiązków w pracy. Jak zarządzać emocjami? Odpowiada na to pytanie Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog z Uniwersytetu SWPS.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Emocje w pracy. Można nimi zarządzać, można je kontrolować

  • Emocje służą motywowaniu i napędzaniu aktywności człowieka.
  • Jak mówi Ewa Jarczewska-Gerc, gniew jest najbardziej niebezpieczny w sytuacjach zawodowych. - Są osoby, które zupełnie nie potrafią kontrolować objawów złości - dodaje.
  • Sugeruje ona, że świetnymi formami rozładowania emocji są sport, rozmowy z bliskimi czy pisanie dziennika emocji.
  • Emocje są kluczowe w uczeniu się, co zbadał w minionym roku Instytutu Rozwoju Emocji.

Być profesjonalnym menedżerem, zrównoważonym w swoich decyzjach liderem, lubianym pracownikiem. Chcielibyśmy chodzić do pracy bez emocji, które przecież mogą utrudniać nam efektywne wykonywanie obowiązków zawodowych. Potrafią skomplikować życie. Takie myślenie wynika z niezrozumienia różnicy między doświadczaniem emocji a sposobami ich okazywania. Poza skrajnymi sytuacjami, gdzie dość patologicznie korzystamy z mechanizmów obronnych, takich jak wyparcie, nie jesteśmy w stanie świadomie „zrezygnować” z doświadczania emocji.  

Czemu służą odczuwane przez człowieka emocje?

W ujęciu badacza emocji Nico Frijdy emocje wywoływane są przez zdarzenia, które związane są z interesem jednostki. Badacz ocenia, że emocje pozytywne informują człowieka o tym, że zbliża się do celu, a negatywne, że się od niego oddala. Negatywne odczucia mogą też sugerować, że cel jest niebezpieczny. W ten sposób emocje negatywne mogą wspierać realizację celu zdecydowanie skuteczniej niż emocje pozytywne, które tylko mówią, że jest dobrze.

Czytaj też: Storytelling w motywowaniu? Menedżerowie muszą do niego dojrzeć

Nasze emocje zaskakują często nas samych. Zanim jeszcze zdołamy je przeanalizować i zrozumieć sytuację, w jakiej się znaleźliśmy, emocje dostarczają nam informacji, że musimy szybko interweniować.

- Kiedy pojawia się coś zagrażającego nam, automatycznie pojawia się strach i dzięki temu bardzo szybko wiemy, jak reagować, by się ochronić - mówi dr Ewa Jarczewska-Gerc z SWPS. W jej ocenie w pozytywnym środowisku emocje radości raczej budują, łączą, niż dzielą. - A co zrobić ze złością? Ona jest najbardziej niebezpieczna w sytuacjach zawodowych. Są osoby, które zupełnie nie potrafią kontrolować objawów złości. W scenariusz działania pod wpływem złości jest oczywiście wpisana agresja, jednak nie mamy prawa używać tego scenariusza ani w pracy, ani w domu, ani nawet wobec siebie. Lepiej przekuć tę energię w efektywne działania i poprawę sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy - dodaje Jarczewska-Gerc.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.