PARTNER PORTALU partner portalu

Emocje w pracy. Dlaczego powinniśmy się nauczyć nad nimi panować

Kiedyś skrzętnie skrywane, teraz coraz częściej wychodzą na jaw. Emocje w pracy. Jak nad nimi zapanować, by przyniosły nam jak najwięcej pozytywów?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Emocje w pracy. Dlaczego powinniśmy się nauczyć nad nimi panować

  • Zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym towarzyszą nam emocje. Złość, rozczarowanie, bezsilność czy szczęście.
  • Ich odkrywanie przed kolegami z pracy uznawane jest za słabość czy ułomność. Przyjęło się, że w pracy mamy być chłodni i opanowani. Jednak takie ujęcie powoli przechodzi w zapomnienie. 
  • Jak wskazują eksperci z Uniwersytetu SWPS, mądre zarządzanie emocjami w życiu zawodowym może przynieść dużo dobrego. Tylko jak sobie z nimi radzić?

O tym, że nie każdy z nas potrafi radzić sobie z emocjami w pracy świadczy choćby raport  „Wściekłość na maszynę”. Aż 75 proc. ankietowanych przyznało, że w pracy puściły im nerwy. By rozładować negatywne emocje sprzęt, który niczemu nie jest winny uderzali, kopali, wyrywali z niego kable czy wyzywali (choć i tak drukarka czy laptop nas nie zrozumieją). Jak podkreśla psycholog biznesu dr Ewa Jarczewska-Gerc z Uniwersytetu SWPS, takie agresywne zachowanie nie jest ani wskazane, ani dla nas dobre.

- Oczywiście można ustawić worek treningowy, jeśli boimy się o zbyt szybką eksploatację drukarki. Uderzanie w sprzęt jest najłatwiejszym rozwiązaniem, a my, leniuchy, uwielbiamy przecież najprostsze i najłatwiejsze rozwiązania - mówi dr Ewa Jarczewska-Gerc. - Można złamać lub uszkodzić rękę lub zepsuć sprzęt albo narazić się na drwiny i utratę szacunku ze strony współpracowników. Wybieramy maszynę, bo ona nie odda – przynajmniej na razie, w przyszłości nie wykluczam, że będą drukarki, które dadzą nam po łapach za takie zachowanie. Warto więc się przestawić i rozładowywać energię w bardziej pokojowy sposób - dodaje.

Jak podkreśla ekspertka Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS, nie da się pozostawić emocji przed drzwiami do biura. Tym bardziej, że praca jest jednym z elementów naszego życia, który sporo ich wywołuje. Dlatego tak istotne jest, aby zdać sobie sprawę z ich znaczenia.

Emocje - klucz do działania

- Nie bylibyśmy w stanie podjąć jakiejkolwiek decyzji, gdyby nie było emocji. Bez nich nie poznawalibyśmy ludzi i nawiązywalibyśmy relacji. Człowiek może chciałby być w pracy maszyną, a nie bytem posiadającym uczucia, i sądzi, że ułatwiłoby mu to wykonywanie obowiązków służbowych. Ale nie powinien się w nią zmieniać, np. z jednego ważnego powodu. Problem z okazywaniem emocji w pracy polega na tym, że ludzie nie lubią „robotów”, czyli osób kompletnie nieokazujących emocji, i nie ufają im, bo są one nieautentyczne i nienaturalne - mówi dr Jarczewska-Gerc.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.