- Autor: Jolanta Miśków
- •18 maj 2016 18:30
- Jeden chce zarabiać pieniądze, drugi chce robić coś pożytecznego społecznie, ale metody dochodzenia do tego mają takie same – mówi Agata Stafiej-Bartosik, dyrektor Ashoka Polska Innowatorzy dla Dobra Publicznego, starając się wytłumaczyć, czym różni się przedsiębiorca społeczny od „normalnego” przedsiębiorcy.

Jedno nie wyklucza drugiego. Tzn. prowadzenie biznesu, które z założenia jest nastawione na przynoszenie zysku może być społecznie użyteczne i w drugą stronę – przedsiębiorstwa, których celem jest realizowanie potrzeb społecznych, może okazać się dobrym biznesem.
- W Polsce wciąż mamy problem ze zrozumieniem tego, że ktoś, kto chce robić coś dobrego, może zarabiać na tym pieniądze – mówi Agata Stafiej-Bartosik. – Zanim zaczęłam pracę w Ashoka pracowałam m.in. w Danone czy PwC. Znajomi byli zdziwieni, że pracując w Ashoka również otrzymuję wypłatę. Jak to? Społecznie, to nie znaczy za darmo? – dziwili się.
I biznes też się dziwi. – Mamy w Ashoka spotkania społecznych przedsiębiorców z prezesami firm. Ok. 30-40 minut zajmuje nam obalenie stereotypów: „Stowarzyszenie wystawia faktury?” – wyjaśnia.
Czytaj też: Polscy przedsiębiorcy stawiają na rozwój przywództwa
Tymczasem w Polsce nie brakuje przykładów, że przedsiębiorstwa społeczne odnoszą sukcesy. Przykładem restauracja „Wspólny stół” w Poznaniu, która może pochwalić się bardzo dobrą kuchnią i rezerwacjami robionymi z dużym wyprzedzeniem. A jest to spółdzielnia socjalna założona przez osoby, które przez długi czas były – z różnych powodów – wykluczone społecznie.
- To jest naprawdę bardzo modne miejsce w Poznaniu. Obecnie pracuje w nim szesnaście osób – osiem po przejściach, ponieważ zasada jest taka w przypadku spółdzielni socjalnych, że 50 proc. pracowników musi być po przejściach właśnie. Chodzi właśnie o to, aby przywrócić ich do życia nie tylko społecznego, ale i zawodowego – wyjaśnia Barbara Sadowska, założycielka Fundacji Pomocy Wzajemnej Barka.
Artykuł powstał podczas panelu „Przedsiębiorczość społeczna” na Europejskim Kongresie Gospodarczym.



Słowa kluczowe
- Ashoka Polska Innowatorzy dla Dobra Publicznego
- Agata Stafiej-Bartosik
- Barbara Sadowska
- Fundacja Pomocy Wzajemnej Barka
- Ashoka
- Europejski Kongres Gospodarczy
KOMENTARZE (1)