Dzień Kolejarza. Branża od lat nie miała się tak dobrze. Ale brak jej pracowników

Cała logistyka kolejowa odczuwa brak rąk do pracy. W Dzień Kolejarza pytamy o stan pracowników branży w momencie prawdziwej hossy na kolei. Trwa boom transportowy.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Dzień Kolejarza. Branża od lat nie miała się tak dobrze. Ale brak jej pracowników

  • Statystyki Urzędu Transportu Kolejowego pokazują jasno, że trwa istny boom na przewozy pasażerskie i transportowe.
  • Jakie zawody kwalifikują się do szerokiej definicji kolejarzy, sprawdzamy na przykładzie PKP Intercity i Kolei Mazowieckich. Spółki kolejowe oferują też zatrudnionym benefity, których nie uświadczy się w innych branżach.
  • Dzień Kolejarza jest w polskim kalendarzu od dawna, choć pierwotnie obchodzony był we wrześniu, a nie w listopadzie.

O tym, że kolej w Polsce to potężne przedsięwzięcie, świadczą statystyki. Wystarczy przywołać 229,22 miliona pasażerów przewiezionych w 2018 r. przez PKP, a to dane liczone tylko do września. To obserwacje Urzędu Transportu Kolejowego (UTK). Już po krótkiej analizie statystyk dostrzec można, że kolejarze mają dużo pracy, bo od lat liczba pasażerów z roku na rok rośnie. W 2014 r. przewieziono 269 mln osób, w 2015 - 280 mln, w 2016 r. - 292 mln, a w 2017 - 303,56 mln. A to tylko przewozy pasażerskie. Dodatkowo kolej transportuje w Polsce rocznie od 220 do nawet 240 milionów ton różnych towarów.

Statystyka pasażerska pokazuje, że z małymi wyjątkami, liczba przewożonych osób rośnie (źródło: utk.gov.pl) Statystyka pasażerska pokazuje, że z małymi wyjątkami, liczba przewożonych osób rośnie (źródło: utk.gov.pl)

Maszynistów mało, mniej, jeszcze mniej

Obserwowany w całej naszej gospodarce boom, któremu towarzyszy brak pracowników, nie omija też logistyki kolejowej. Jak przekonuje nas Stanisław Stolorz, przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Kolejarzy, to bardzo widoczny problem.

Czytaj też: Najstarsze polskie firmy: nieznane historie, zawikłane losy

- Problem braku odpowiedniej liczby wakatów na kolei jest dostrzegalny. Takie braki zauważamy na wielu stanowiskach podstawowych, niezbędnych przecież do uruchomienia pociągu. Jednocześnie w spółkach kolejowych powstaje luka pokoleniowa - mówi nam związkowiec.

- Pracownicy starzeją się i odchodzą na emeryturę. Brakuje systemowego pozyskiwania kadry na kolej. Błędem była likwidacja techników kolejowych. Doceniamy inicjatywy prezesów spółek kolejowych, dążące do jego odbudowywania, niemniej na wszystko potrzebny jest czas, którego nam brakuje - dodaje Stolorz.

Człowiek na i w kolei

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

6 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

pracownik 2018-12-05 23:59:12

Za duża presja,odpowiedzialność, za tak niskie wynagrodzenie,po 30 latach pracy żeby dyżurny zarabiał na przeciętnej stacji 2800,w Biedronce lepiej zarabiają.

derto 2018-11-26 21:31:54

Technicy przeszkadzali Wałęsie, więc kazał zlikwidować zawodówki i technika . Tusk zlikwidował ok 3000 km linii kolejowych

Krzysztof 2018-11-26 20:28:27

Ukonczyłem technikum kolejowe Gliwicach uprawnienia m-ty. ponad. 20 lat w trakcji. w ruchu pasażerskim.towarowym 12 lat temu w wynkiu reorganizacji musiałem odejść tak z bólem serca tesknię za tymi latami przeprocowanymi na PKP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.