Dr Michał Kaźmierski: Złym szefom będzie jeszcze trudniej utrzymać pracowników

O zmieniającej się roli szefów, cechach, jakie powinni mieć i rozwijać, oraz problemach, z jakimi muszą się mierzyć, rozmawiamy z dr. Michałem Kaźmierskim, dyrektorem generalnym Gilead Sciences na Polskę oraz Kraje Bałtyckie, wykładowcą Akademii Psychologii Przywództwa i Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Dr Michał Kaźmierski: Złym szefom będzie jeszcze trudniej utrzymać pracowników

PODZIEL SIĘ


Autor: Katarzyna Domagała-Szymonek

17 lip 2018 6:00


  • - Twardy, autorytarny szef uzyska podporządkowanie, ale nie uzyska czegoś co jest dużo, dużo ważniejsze. Zaangażowania pracowników - mówi dr Kaźmierski.
  • Pytany o najczęstsze błędy, jakie popełniają szefowie firm, wymienia: brak szacunku i złą komunikację. 
  • Dzieli się również swoimi doświadczeniami zarządczymi jako dyrektor generalny Gilead Sciences na Polskę oraz Kraje Bałtyckie. 

Przychodzimy do firmy, odchodzimy od szefa. Ile prawdy jest w tym stwierdzeniu?

- O ile to nie jest prawdą w całości, to jest w nim jej bardzo dużo. Dziś wiemy już, że nieumiejętne zarządzanie zespołem jest jedną z ważniejszych przyczyn niskiego zaangażowania pracowników. Instytut Gallupa od kilkunastu lat bada przyczyny braku zaangażowania i powodów odejść z firmy. Szef od zawsze znajdował się na czele zestawienia. Obecnie praktycznie co drugi pracownik podaje zachowanie szefa jako przyczynę odejścia z firmy.

Z czego to wynika?

- Z ewolucji, jaka ma miejsce na rynku pracy. Oczekiwania pracowników zmieniają się. Rynek pracy jest bardziej otwarty. Na karierę nie patrzy się tak jak jeszcze kilkanaście lat temu – jedna firma na całe życie. Ludzie są bardziej mobilni, zmieniają częściej pracę, są skłonni do przekwalifikowania się, firmy również coraz częściej oferują różne alternatywy dla swoich pracowników.

Złym szefom już jest trudno, a będzie jeszcze trudniej utrzymać pracowników.

W którym kierunku będzie szła zamiana roli szefa?

- Nabiorą jeszcze większego znaczenia kompetencje międzyludzkie, które nazywamy miękkimi.

Cofnijmy się do czasów Henry'ego Forda, taśmy produkcyjnej i powtarzalnych, prostych czynności. Efekty pracy można było wtedy łatwo zmierzyć i nadzorować. Obecnie rośnie liczba zawodów, które polegają na kreatywnym działaniu. Taką pracę dużo trudniej zmierzyć, kontrolować i oceniać. Możemy tylko liczyć na to, że pracownik będzie na tyle zaangażowany, że poświęci tak dużo energii, by dla firmy uzyskać optymalny efekt.

Pamiętajmy, że pewnie niebawem część zawodów - tych, w których wykonywane są powtarzalne czynności - zostanie zastąpiona technologią, automatami, robotami. Zawody, które zostaną na rynku pracy, będą wymagały czynnika ludzkiego. Wtedy rola szefa zmieni się jeszcze bardziej. Będzie skupiała się na motywowaniu człowieka do działania, utrzymania wysokiego poziomu zaangażowania.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

3 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

brajaken 2018-08-13 11:54:30

przez niego wszystko rosnie na stacjach zachodnich

ccc 2018-08-13 11:47:05

Kto by pomyślał, że tak diametralnie może się zmienić cena paliwa na stacjach. Szok w oczy pali. Wszystkie zagraniczne podnosza ceny. tylko nasi staraja sie trzymac

Kryssis 2018-08-13 11:27:19

Mogłem się tego spodziewać po Trumpie, po jego decyzji wysokie ceny zostaną z nami na dłużej.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.