Automatyzacja i robotyzacja, nowe narzędzia w pracy i sposoby komunikacji wewnętrznej, media społecznościowe – te wszystkie elementy sprawiają, że praca HR-owca jest dziś zupełnie inna niż kilka lat temu. O tym, czego możemy spodziewać się w 2020 r. opowiadają m.in. Vera Cubranic Bocak (BAT), Sylwia Pawełczyk-Maśluk (Accor), Maja Chabińska- Rossakowska (ING Bank Śląski), Wojciech Ratajczyk (Trenkwalder), Joanna Jeziorowska (Oknoplast), Andrzej Borczyk (Grupa Żywiec), Jolanta Musielak (Volkswagen Poznań).
- Autor:Justyna Koc
- •2 sty 2020 6:00

– HR przestał być postrzegany jako dodatkowy koszt organizacji, a stał się strategicznym partnerem dla biznesu. Dla specjalistów to oznacza jeszcze więcej wyzwań, z którymi będą musieli się zmierzyć w 2020 r. Jednym z nich jest presja szybkiego pozyskiwania nowych pracowników o wysokich kompetencjach. Aktualna sytuacja na rynku pracy (silna pozycja kandydatów, niskie bezrobocie i duża rotacja kadr) nie ułatwia realizacji tego zadania. Co więcej, znalezienie eksperta i zachęcenie go do przyjścia do nowej firmy nie oznacza od razu pozytywnego sfinalizowania procesu rekrutacji. Kolejnym wyzwaniem dla branży jest postępująca digitalizacja.
Firmy coraz częściej inwestują w nowoczesne rozwiązania, których przeznaczeniem jest m.in. usprawnienie procesów rekrutacyjnych (w tym selekcję kandydatów) oraz działań z obszaru HR. Należą do nich np. systemy ATS (Applicant Tracking System), BPM (Business Process Management), chatboty, e-learning, wykorzystanie algorytmów czy marketing automation. Tego typu narzędzia przez część ekspertów postrzegane są jako duża szansa dla branży. Ich stosowanie może m.in. pozytywnie wpłynąć na efektywność pracy, przyspieszyć proces selekcji oraz zwiększyć jej obiektywizm, a także usprawnić podział obowiązków i zoptymalizować koszty.
Z drugiej strony, wątpliwości może wzbudzać zero-jedynkowa logika maszyn oraz wizja utraty relacji wewnątrz firmy, które są kluczowe dla tego obszaru. Możemy zatem wnioskować, że wraz z rozwojem automatyzacji, wśród specjalistów od HR wzrośnie znaczenie kompetencji miękkich, czyli tych, których maszyny i roboty nigdy nie będą w stanie zastąpić. Rola zespołów personalnych ewoluuje. Rekrutacja nowych talentów ciągle pozostaje jednym z głównych zadań ekspertów od HR, jednak coraz częściej poszerzają oni swoje kompetencje o działania np. z zakresu employer brandingu. Ich celem jest podniesienie atrakcyjności organizacji w oczach jej potencjalnych, przyszłych pracowników. Rośnie zatem zapotrzebowanie na analityków HR, ekspertów ds. wynagrodzeń i benefitów. W związku z trudnościami związanymi z pozyskaniem talentów coraz więcej działań związanych z rekrutacją zlecanych jest na zewnątrz – wyjaśnia Piotr Dziedzic, senior director, Michael Page Poland. (Fot. mat. pras.)


Słowa kluczowe
- Michał Młynarczyk
- Devire
- ING Bank Śląski
- Maja Chabińska-Rossakowska
- Sylwia Pawełczyk-Maśluk
- Orbis
- Accor
- Cezary Maciołek
- Grupa Progres
- Wojciech Ratajczyk
- Trenkwalder
- Joanna Kucharska
- Sii
- Krzysztof Inglot
- Personnel Service
- Renata Prys
- McDonald`s
- Magdalena Kowalska
- Iron Mountain Polska
- Katarzyna Cymerman
- Microsoft
- Vera Cubranic Bocak
- British American Tobacco
- Tomasz Szpikowski
- Bergman Engineering
- Joanna Jeziorowska
- Oknoplast
- Piotr Dziedzic
- Michael Page
- Jolanta Musielak
- Volkswagen Poznań
- Andrzej Borczyk
- Grupa Żywiec
- Opinie 2019/2020
KOMENTARZE (1)