PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Do 2030 roku parki handlowe zdobędą 1/3 rynku

Format parków handlowych mimo pandemii nadal się rozwija, ciągu ostatnich 20 lat ich udział w całej puli obiektów zakupowych w kraju wzrósł z 6 proc. do 15 proc. - wynika z danych CBRE. Według ekspertów CBRE do 2030 r. parki handlowe mogą stanowić 28 proc. całej przestrzeni zakupowej w Polsce.

  • Autor: PAP/JP
  • 12 kwi 2021 12:57
Do 2030 roku parki handlowe zdobędą 1/3 rynku
Według ekspertów CBRE do 2030 r. parki handlowe mogą stanowić 28 proc. całej przestrzeni zakupowej w Polsce (fot. mat. pras.)
REKLAMA
  • Według opublikowanej w poniedziałek informacji CBRE całkowita powierzchnia handlowa w Polsce wynosi obecnie niemal 12,8 mln mkw.
  • Centra handlowe stanowią 83 proc. całej puli. Parki handlowe są na drugim miejscu, z udziałem 15 proc. i zajmowaną przestrzenią 1,97 mln mkw.
  • Podium zamykają centra wyprzedażowe (outlety), których udział w całkowitej powierzchni handlowej wynosi obecnie 2 proc.

Firma wskazuje, że zdecydowana większość istniejących parków handlowych powstała w ciągu ostatnich 10 lat (ok. 1,43 mln mkw.), ale tylko w 2020 roku ten rynek powiększył się o ponad 200 tys. mkw. takiej powierzchni. Prognozy na kolejne lata również są bardzo obiecujące - segment będzie się stabilnie rozwijał i do 2030 r. może stanowić 28 proc. całego rynku.

"W ostatnich latach obserwowaliśmy wzrost znaczenia parków handlowych jako produktu inwestycyjnego. Liczba transakcji stopniowo rosła, a niektórzy inwestorzy zaczęli się specjalizować wyłącznie w tym formacie. Pandemia Covid-19 wzmocniła pozycję parków handlowych' - wskazał szef działu zarządzania nieruchomościami w CBRE Piotr Karpiński.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Dodał, że zainteresowanie inwestorów tym formatem, szczególnie obiektami z operatorem spożywczym, przybrało na sile. "Stopy kapitalizacji dla dobrze skomercjalizowanych parków handlowych wynoszą najczęściej od ok. 8 proc. do nieco powyżej 9 proc., w dużych ośrodkach miejskich mogą osiągać poziom poniżej 8 proc." - podał.

Według CBRE, z biegiem lat i rosnącym nasyceniem powierzchnią handlową w największych miastach, deweloperzy zaczęli dostrzegać potencjał mniejszych ośrodków miejskich i potrzeby ich mieszkańców, którym brakowało nowoczesnej i komfortowej przestrzeni handlowej w swoim mieście.

W 2000 roku na rynku nowoczesnej powierzchni handlowej dominowały aglomeracje z udziałem 78 proc. w ówczesnej podaży. W 2010 roku podaż w aglomeracjach stanowiła już 61 proc. całkowitej powierzchni, a 10 lat później - 55 proc. W trakcie tych 20 lat udział podaży w małych i średnich miastach niemal się potroił - wskazano.

Jak dodał Karpiński, wkrótce rynek zasili 170 tys. mkw. nowej powierzchni w formacie parków handlowych. Z tego zdecydowana większość, bo 80 proc. powstanie właśnie w małych miastach, których liczba mieszkańców nie przekracza 100 tys.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Do 2030 roku parki handlowe zdobędą 1/3 rynku

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.