Dialog, współpraca i przywództwo. To kompetencje, których wymaga "mądre" zarządzanie

Rozwijanie biznesu wymagać będzie w coraz większym stopniu tych samych kompetencji, co rozwój społeczny i budowanie społeczeństwa obywatelskiego - wynika z raportu „Mądre zarządzanie”, przygotowanego przez Orange Polska.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Dialog, współpraca i przywództwo. To kompetencje, których wymaga "mądre" zarządzanie

  • Zorientowanie na współpracę, czyli życzliwe, kooperacyjne podejście do innych ludzi, jest kompetencją nieodzowną w biznesie.
  • Również współpraca to niezbędna kompetencja w biznesie - to rozwiązanie, w którym obie strony wygrywają (win-win).
  • Skuteczny lider musi mieć za sobą zespół, który będzie za nim podążać. Wobec tego obok słowa „leadership” pojawia się hasło „followership”.

Dyskusja nad kompetencjami przyszłości trwa. Wartości, postawy i kompetencje społeczne - choć są czynnikami miękkimi - mają być wkrótce decydujące dla sukcesu biznesowego, a więc i zawodowego osób zaangażowanych w biznes.

Po pierwsze dialog

Według raportu przygotowanego przez firmę Orange (cały raport można pobrać poniżej), kluczowa będzie umiejętność prowadzenia dialogu. Eksperci podkreślają, że dialog to nie debata. Jego celem jest zrozumienie, a nie jak przypadku dyskusji – wygrana. Uczestnicy dialogu przede wszystkim objaśniają i słuchają. Ich zadaniem jest również dopilnowanie, aby druga strona czuła się bezpiecznie. Tutaj wsparciem może okazać tolerancja, samodyscyplina czy samokrytycyzm.

- Tym, co umożliwia budowanie pomostów, jest więc szacunek w dialogu nienaruszającym wartości i praw żadnej ze stron. Po wejściu w szczegóły okazuje się, że oprócz trzech wartości, których nie narusza dialog, są też trzy elementy szacunku w dialogu. Dialog według tego ujęcia uwzględnia zatem sześć składników: godność, poczucie wartości i reputację oraz poszanowanie różnic co do wartości, co do celów i co do światopoglądów – czytamy w raporcie.

Autorzy raportu podkreślają, że skuteczny dialog zbliżony jest do założeń modelu Nonviolent Communication (NVC), czyli takiej komunikacji, która odbywa się bez przemocy psychicznej. Twórcą modelu NVC był Marshall Rosenberg, doktor psychologii i jej praktyk.

Po drugie współpraca

Współpraca to zdaniem autorów raportu nieodzowna kompetencja w biznesie. To rozwiązanie, w którym obie strony wygrywają (win-win). Kluczowym elementem owocnej współpracy jest zaufanie. Pytanie jednak, czy Polaków na to stać.

CZYTAJ DALEJ »

Pobierz PLIKI DO POBRANIA

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.