Jak wskazuje firma doradcza McKinsey, do 2025 roku jedna trzecia samochodów ciężarowych zjeżdżających z linii produkcyjnych będzie wysoce autonomiczna. Według raportu PwC, w Polsce jest obecnie około 600-650 tys. zawodowych kierowców, ale - jak wskazują eksperci Personnel Service - w perspektywie kilkunastu lat autonomiczne samochody mogą wyeliminować z rynku kilkadziesiąt tysięcy takich miejsc pracy.

- Autonomiczne pojazdy sprawdzą się przede wszystkim na długich trasach, na autostradach, wykonując dużą część pracy kierowców i ograniczając w ten sposób czas wymagany na odpoczynek. Dzięki temu wydajność jednego takiego pracownika dla przedsiębiorstwa zdecydowanie wzrasta, redukując liczbę miejsc pracy na rynku - tłumaczy Krzysztof Inglot, prezes Personnel Service, ekspert rynku pracy.
Jak podkreśla coraz więcej firm inwestuje w automatyzację floty mniejszych samochodów dostawczych, które jeżdżą na stałych, krótkich trasach.
- W efekcie w ciągu kilkunastu lat możemy spodziewać się spadku liczby miejsc pracy dla kierowców nawet o kilkadziesiąt tysięcy - dodaje Inglot.
Automatyzacja floty w małych firmach przekłada się nie tylko na ograniczenie kosztów, ale także w znaczącym stopniu na poprawę jakości usług. Z danych Renault-Nissan-Mitsubishi wynika, że aż 55 proc. małych przedsiębiorstw wierzy, że w ciągu najbliższych 20 lat ich flota stanie się w pełni autonomiczna.
Samochody autonomiczne wykorzystywane do transportu towarów na długich trasach pozwolą ograniczyć najbardziej żmudną część pracy kierowców, dzięki czemu będą mogli jechać dłużej, poświęcając mniej czasu na obowiązkowe przystanki.
Rozwiązanie ograniczy problemy z zatrudnieniem kierowców. Jednocześnie nie sprawi, że zawód kierowcy samochodu ciężarowego zupełnie zniknie – człowiek za kółkiem nadal pozostanie niezastąpiony podczas skomplikowanych manewrów, np. konieczności zawracania na zatłoczonych parkingach.
- Chociaż producenci zapewniają, że pierwsze samojezdne auta trafią do sprzedaży w ciągu kilku lat, na ich popularyzację potrzeba będzie następnych kilkunastu. Przed nami jeszcze wiele wyzwań, jak np. wprowadzenie odpowiednich regulacji prawnych obejmujących takie samochody. Szczęśliwie, Europa pozostaje nieco w tyle za USA czy Chinami, w których automatyzacja nabrała większego rozpędu, dzięki czemu mamy okazję lepiej przygotować się do nadchodzących wyzwań – mówi Jacek Opala z Exact Systems.
Zgodnie z wynikami raportu przygotowanego przez Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców „Kim jest polski kierowca ciężarówki?” 86 proc. kierowców pojazdów ciężarowych stanowią Polacy. Średnie zarobki polskiego kierowcy to 5032 zł. Poza podstawą na tę kwotę składają się diety, dodatki i premie.
Czytaj też: Zarobki nie przyciągają kandydatów.


KOMENTARZE (0)