Czechowicz: Polskim przedsiębiorcom brakuje wizji i odwagi, by realizować swe pomysły

- Polscy przedsiębiorcy muszą się też zmierzyć z takimi ograniczeniami, jak emigracja potencjalnych pracowników, czyli wykształconych, przedsiębiorczych Polaków, czy też brak dostępu do kadr z doświadczeniem za granicą - mówi Tomasz Czechowicz, prezes i założyciel MCI Management.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Czechowicz: Polskim przedsiębiorcom brakuje wizji i odwagi, by realizować swe pomysły

PODZIEL SIĘ


Autor: Wnp.pl

wnp.pl

9 sie 2015 11:54


Wciąż znajdujemy się w ariergardzie europejskich rankingów, traktujących o wprowadzaniu innowacji w życie. Administracja tłumaczy to m.in. opóźnieniem w gromadzeniu danych ("dziś jest już przecież inaczej") czy niedoskonałościami w wykazywaniu przez firmy wydatków na B+R. A jak sytuację widzi pan - biznesmen praktyk?

Tomasz Czechowicz, prezes i założyciel MCI Management: - Rocznie analizuję setki projektów z dziedziny nowych technologii - wiele ma polski rodowód. Wnioski są jednoznaczne: nasi przedsiębiorcy są innowacyjni, ale brakuje im właściwego warsztatu, by swe plany przekuć w realny, zyskowny biznes. Oczywiście, pomysły na bardzo wczesnym etapie rozwoju mogą liczyć na wsparcie funduszy podwyższonego ryzyka, ale nawet one nie przystępują do projektu, który nie ma przygotowanego jasnego biznesplanu, zawierającego projekcję finansową.

Nasi przedsiębiorcy muszą się też zmierzyć z takimi ograniczeniami, jak emigracja potencjalnych pracowników, czyli wykształconych, przedsiębiorczych Polaków, czy też brak dostępu do kadr z doświadczeniem za granicą. Szwankuje również system pomocy państwa, które powinno otoczyć opieką innowacyjne przedsiębiorstwa i zadbać o ich promocję za granicą.

Czego brakuje naszym biznesmenom z prywatnego sektora, by powszechniej i odważniej inwestowali w B+R? Bo tłumaczenie się brakiem prostych i przynoszących rzeczywiste wsparcie ulg podatkowych nie wyjaśnia wszystkiego.

- Uważam, że polskim przedsiębiorcom brakuje wizji i odwagi, by realizować swe pomysły. Analizując najbardziej spektakularne sukcesy firm globalnych, widać jasno, że nawet one doświadczyły porażek w drodze na szczyt. Jeśli przedsiębiorca ma ideę, czyli wie, dlaczego jego firma ma istnieć i odnosić sukces, musi liczyć się z ryzykiem niepowodzenia.

O amerykańskich przedsiębiorcach mówi się, że ich pierwsze pomysły prawie zawsze kończą się fiaskiem. Mimo wszystko nie zniechęca ich to do dalszych prób. Nauka wyniesiona z pierwotnych projektów pozwala budować bardzo zyskowne przedsiębiorstwa.

Cały wywiad przeczytasz tutaj.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.