PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Czas oduczyć się wielu rzeczy. Po prostu o nich zapomnieć

Pandemia zmieniła działanie wielu organizacji. Postawiono na digitalizację, pracowników stawiano często przed wyzwaniami zupełnie dla nich nowymi. Dziś kluczowa okazuje się otwartość na zmiany, "adaptowalność", chęć przekwalifikowania i nabycia nowej wiedzy - bez względu na dotychczasowe wykształcenie czy wiek.

Czas oduczyć się wielu rzeczy. Po prostu o nich zapomnieć
Świat spod znaku koronawirusa zwrócił uwagę na kompetencje jakie we współczesnym świecie okazują się niezbędne. (fot. Pixabay)
REKLAMA
  • Dziś bardzo ważne jest oduczanie się tego, co w nowej rzeczywistości nie będzie nam potrzebne - oduczanie tego, co się nie sprawdziło – podkreśla Dominika Sadowska.
  • Dużą rolę odegrają także kompetencje emocjonalne, w tym przede wszystkim samoświadomość, które mają - zdaniem badaczy - pomóc dostrzec w relacjach zawodowych drugiego człowieka.
  • Kluczem do budowy odporności psychicznej pracowników może być rezyliencja, czyli umiejętność skutecznego "zwalczania" czy uśmierzania stresu o dużym nasileniu.

Współczesny świat scharakteryzować można w prosty sposób: słowem VUCA. United States Army War College wprowadziła koncepcję VUCA, by opisać niestabilność i niejednoznaczność świata z czasów końca zimnej wojny. Zmienność (volatility), niepewność (uncertainty), złożoność (complexity) i niejednoznaczność (ambiguity), tworzące teorię VUCA, dziś charakteryzują świat na wielu płaszczyznach.

Wojskowy akronim szybko znalazł zastosowanie także w teorii zarządzania; stosuje się do go opisu wysokiego poziomu niepewności, który charakteryzuje warunki otaczające organizacje. 

- Świat VUCA  mocno wychodzi poza czas koronawirusa. To świat, który towarzyszy nam od dłuższego czasu i widzimy podczas wielu lat, jak potrzebne nam kompetencje z gatunku tych twardych tracą na znaczeniu na rzecz kompetencji miękkich - zarówno w życiu zawodowym jak i prywatnym – wyjaśnia Dominika Sadowska, ekspertka z dziedziny polityki i prawa antydyskryminacyjnego.

Kompetencja przyszłości – umiejętność zapominania

Pandemia mocno wywróciła stabilne dotychczas życie w wielu firmach. Nowe wyzwania, przed jakimi zostali postawieni zarówno pracodawcy jak i pracownicy, mocno przyspieszyły wiele procesów.

Monika Sońta, specjalistka z Katedry Zarządzania w Społeczeństwie Sieciowym Akademii Leona Koźmińskiego zauważa, że pandemia dla wielu organizacji była momentem przebudowy procesów, które nie były w stanie "odnaleźć się" w nowej rzeczywistości.

- Pandemia była momentem refleksji, diagnozy, re-designu procesów, które nie działały. Patrząc na raporty różnych scenariuszy: większość mówi jasno: teraz jest czas przeprojektowania, odcięcia się od spraw nie przynoszących wartości - tłumaczy.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czas oduczyć się wielu rzeczy. Po prostu o nich zapomnieć

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.