• Zmniejszająca się liczba osób w wieku produkcyjnym sprawi, że tzw. zarządzanie wiekiem zyska na znaczeniu.
• Szwajcarscy naukowcy uznali m.in., że w starszych pracowników warto inwestować tak samo jak w młodszych.
• W polskich firmach widać już potrzebę zarządzania wiekiem, bo zdarza się, iż pracodawcy napotykają na problem braku personelu.

Eksperci uczestniczący w Opolu w konferencji pt. „Zarządzanie wiekiem - zagrożenia czy szanse” uznali, że starzenie się społeczeństwa i np. zmniejszająca się liczba osób w wieku produkcyjnym sprawią, że tzw. zarządzanie wiekiem zyska na znaczeniu.
Konferencja odbyła się we wtorek w opolskim urzędzie marszałkowskim. Zorganizowała ją Fundacja Rozwoju Regionów. Uczestniczący w niej dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy (WUP) w Opolu Jacek Suski powiedział w rozmowie z PAP, że pracodawcy w Polsce wciąż nie bardzo chcą zatrudniać osoby starsze, np. w wieku powyżej 50 lat. „Są raczej zwolennikami pracowników młodych. Starszych nie chcą, bo np. obawiają się, że taka osoba będzie chciała mieć wyższe wynagrodzenie albo np., że będzie nieco wolniejsza w obsłudze komputerów” – mówił.
Dodał jednak, że "lada moment" firmy będą musiały dostosować się do rynku i czerpać z wzorców wypracowywanych już w innych krajach, np. Szwajcarii, gdzie zarządza się wiekiem i umiejętnie korzysta z zasobów pracy, także w postaci osób starszych. "Wymusi to demografia i mniejsze zasoby potencjalnych pracowników" - uznał Suski.
O wzorcach szwajcarskich opowiadał Krzysztof Duraj z Obserwatorium Rynku Pracy opolskiego WUP, który zapoznawał się z nimi podczas podróży studyjnej. Mówił, że w ramach projektu, w którym w Szwajcarii uczestniczyli m.in. psychologowie czy socjolodzy, opracowano pakiet rozwiązań dla kilkudziesięciu firm dot. zarządzania kadrą i wiekiem. M.in. przeprowadzono szczegółowe badania dotyczące starszych pracowników – tego np. jak zmieniają się ich istotne cechy i jak są one uzależnione od wieku.
Szwajcarscy naukowcy uznali m.in., że w starszych pracowników warto inwestować tak samo jak w młodszych, bo średni staż pracy w firmach się nie różni w zależności od wieku. A skoro młodsi i starsi średnio związani są z firmą tak samo długo (wyliczono, że średnio 7 lat), to warto rozwijać także umiejętności tych starszych.
Projekt zrealizowany w Szwajcarii wykazał też, że osoby starsze mają różne korzystne cechy, których brak młodym – poza doświadczeniem np. są bardziej rozważne przy podejmowaniu decyzji, mają wyższe zdolności kontroli czy zdolności doradcze. „Na podstawie tych wyników wypracowano szczegółowe rozwiązania dla poszczególnych firm. Np. w dużej firmie telekomunikacyjnej ustalono, że starsi klienci lepiej dogadują się ze starszymi wiekiem konsultantami i sprofilowano obsługę” – mówił pracownik opolskiego WUP.

KOMENTARZE (0)