KPMG w partnerstwie z Microsoftem opracowało wskaźnik główny monitora transformacji cyfrowej biznesu, który pozwala ocenić nastawienie i gotowość polskich organizacji do procesu transformacji cyfrowej, uwzględnia cztery obszary: strategię cyfryzacji, implementację technologii, cyberbezpieczeństwo i ryzyko oraz potencjał do transformacji. Wskaźnik ten dla biznesów prowadzących działalność w Polsce oceniono na 4,8 na maksymalnie 10 pkt.
Ponad połowa firm w Polsce (51 proc.) dostrzega duże znaczenie transformacji cyfrowej w ich organizacjach, ale jednocześnie tylko 21 proc. planuje zwiększać nakłady na ten cel, a zaledwie 10 proc. zamierza zatrudnić specjalistów w tym zakresie w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Zdecydowana większość firm w Polsce zamierza utrzymać na niezmienionym poziomie wydatki (73 proc. wskazań) i liczbę pracowników (89 proc.) potrzebnych do realizacji zadań związanych z procesem digitalizacji - wynika z raportu.
Poziom cyfryzacji polskiego społeczeństwa i gospodarki w większości obszarów wypada poniżej unijnej średniej. Pozytywnym wyjątkiem od wielu lat pozostaje sektor finansowy. W porównaniu z innymi państwami regionu, ogólny poziom ucyfrowienia Polski wypada mało optymistycznie.
Według rankingu DESI (Digital Economy and Society Index), czyli indeksu gospodarki i społeczeństwa cyfrowego krajów Unii Europejskiej, Polska od kilku lat pozostaje na jednym z ostatnich miejsc. Wynika to przede wszystkim z niedostatecznej integracji technologii cyfrowych w przedsiębiorstwach. Z łącznym wynikiem 41 pkt Polska w 2021 roku wyprzedzała jedynie Grecję, Bułgarię oraz Rumunię i mimo wyraźnego wzrostu, wciąż pozostaje daleko od unijnej średniej, która wyniosła 50,7 pkt w 2021 roku, podkreślono.
Firmy gotowe na cyfrowy skok
- Mimo wszystko jestem optymistą. Kiedy skończą się proste rezerwy w postaci dostępu do zasobów rąk do pracy, a kryzys nie pozwoli prowadzić ekstensywnej gospodarki, myślę, że będziemy w stanie, na fundamencie posiadanej liczby specjalistów, dokonać cyfrowego skoku - powiedział członek zarządu i dyrektor kanału partnerskiego polskiego oddziału Microsoftu Piotr Grzywacz.
Polska od kilku lat pozostaje na jednym z ostatnich miejsc. Wynika to przede wszystkim z niedostatecznej integracji technologii cyfrowych w przedsiębiorstwach (fot. shutterstock)
Wyniki badania wskazują, że 38 proc. firm przykłada dużą, a kolejne 13 proc. wręcz bardzo dużą wagę do transformacji cyfrowej. Natomiast już zaledwie 29 proc. badanych wskazało, że ich firmy w dużym lub bardzo dużym stopniu inwestują w technologie cyfrowe dla poprawienia pozycji konkurencyjnej.
W polskim środowisku biznesowym najbardziej rozpowszechnione są systemy do planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP), analizy danych biznesowych (BI) i zarządzania relacjami z klientami (CRM), których posiadanie lub trwający proces wdrożenia zadeklarowała na początku 2022 roku połowa ankietowanych firm. Dodatkowo, większość przedsiębiorstw korzysta już z technologii chmurowych (63 proc.), a 39 proc. pozostałych planuje wdrożyć rozwiązania chmurowe w ciągu najbliższego roku.
Koronakryzys przyspieszył cyfryzację
Jednocześnie zaznaczyć trzeba, że - według raportu Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) "Cyfryzacja w Europie 2021-2022: Wyniki z ankiety inwestycyjnej EBI" ostatnie lata i trwający koronakryzys przyspieszył cyfrową transformację europejskiej gospodarki, a firmy o wysokim poziomie cyfryzacji lepiej radziły sobie z nagłymi zmianami wywołanymi przez pandemię.
Jak stwierdzono, prawie połowa firm w UE potwierdza, że zainwestowała w cyfryzację w odpowiedzi na zmiany spowodowane pandemią COVID-19.
- Podczas pandemii firmy o wysokim poziomie cyfryzacji lepiej poradziły sobie niż firmy niezaawansowane cyfrowo - rzadziej odczuwalny był tam silny spadek sprzedaży i częściej wykorzystywały kryzys jako okazję do przyspieszenia cyfryzacji - wskazano.
Dodano, że firmy zaawansowane cyfrowo były bardziej produktywne, innowacyjne, rozwijały się szybciej i płaciły wyższe pensje.
W raporcie oceniono, że wiele zmian związanych z cyfryzacją - usługi świadczone zdalnie, telepraca i spotkania online - prawdopodobnie się utrzyma.
Jak wskazano w raporcie EBI, w Polsce 50 proc. firm, które nie używają zaawansowanych technologii i 63 proc. przedsiębiorstw zaawansowanych technologicznie i wzmocnionych technologicznie podczas pandemii wdrożyło praktyki monitorowania biznesu. W Unii odsetek ten wynosi odpowiednio 35 proc. i 72 proc.
Z kolei 19 proc. polskich firm, które nie korzystają z zaawansowanych technologii i 58 proc. przedsiębiorstw zaawansowanych technologicznie i wzmocnionych technologicznie podczas pandemii inwestuje w szkolenia dla swoich pracowników. W UE jest to odpowiednio 39 proc. i 60 proc.
*Badanie KPMG w partnerstwie z Microsoftem przeprowadzono wśród 180 firm, z których 75 proc. stanowiły przedsiębiorstwa zatrudniające co najmniej 50 pracowników.
KOMENTARZE (0)