-
- •3 sty 2021 6:00
Czy za 5, 10, 15 lat rynek pracy znacznie się skurczy przez digitalizację, robotyzację, cyfryzację? Czy warto wprowadzić dochód podstawowy z myślą o tych, którzy nigdy nie odnajdą się w nowym świecie? Na takie m.in. pytania odpowiedziało PulsHR.pl 15 menedżerów reprezentujących różne branże. Co o cyfrowej przyszłości myślą Jowita Michalska, prezes fundacji Digital University, dr Karol Raźniewski, associate partner w People Advisory Services EY Polska, Andrzej Korkus, prezes EWL, Piotr Wielgomas, prezes Bigram czy Katarzyna Cymerman, dyrektor ds. HR w polskim oddziale Microsoft?

Katarzyna Cymerman, dyrektor ds. HR w polskim oddziale Microsoft
Od kilku lat obserwujemy systematyczne zwiększanie tempa oraz skali zmian, jakie wnoszą do codziennej pracy nowe technologie. Transformacja cyfrowa korzystnie wpływa na modele funkcjonowania firm, jednak w żadnym wypadku nie uprawnia do traktowania kwestii pracowniczych jako odrębnego tematu, niezwiązanego z postępem technologicznym czy nawet stojącego mu na przeszkodzie.
Błędem jest przekonanie, że technologie i ludzie są ze sobą w konflikcie i postrzeganie automatyzacji, jako czegoś, co docelowo ma zastąpić człowieka. Pracodawcy stoją przed wyzwaniem zburzenia takiego poglądu i pokazania, że da się zachować ludzkie oblicze w świecie, w którym rządzą technologie. Pandemia uświadomiła ludziom, że digitalizacja, robotyzacja i cyfryzacja mogą zwiększyć wydajność pracy i stanowią nieocenione wsparcie, ale nie są w stanie w pełni zastąpić człowieka. Nie wydarzy się to za pięć, dziesięć, ani nawet za piętnaście lat. Kryzys zdrowotny sprawił, że w większym stopniu doceniamy współpracę ludzi i technologii - razem mają znacznie większą moc, niż osobno.
Z badań Harvard Business Review, przeprowadzonych w 2018 roku, wynika, że 78 procent menedżerów wyższego szczebla uznała rozwój nowoczesnego miejsca pracy w oparciu o technologie mobilne za kluczowe wyzwanie dla strategii rozwoju firmy. Wiodący pracodawcy są świadomi, że obecny kryzys nie jest zagrożeniem dla człowieka na rynku pracy. Co więcej, stał się on niecodzienną szansą, aby przezwyciężyć chęć traktowania ludzi i technologii w jednakowy sposób, a w zamian budować relacje, które wytyczą kierunek działań i będą podstawą do osiągania wzrostu. Chcąc efektywnie wykorzystywać technologie, musimy osadzić je w silnej kulturze cyfrowej.
Liderzy biznesu powinni pokazywać, w jaki sposób rozwiązania cyfrowe przyczyniają się do osiągnięcia sukcesu na poziomie indywidualnym oraz całej organizacji. Pracownicy natomiast muszą mieć dostęp do informacji, szkoleń, nowoczesnych narzędzi i wsparcia technicznego. Badania, które przeprowadziliśmy wśród kilkunastu tysięcy pracowników na świecie, w tym tysiąca z Polski, pokazują, że w kulturze cyfrowej produktywność pracy zespołu rośnie dwukrotnie. Nadszedł czas, aby wypracować nowe zwyczaje i praktyki zarządzania, obejmujące sposób, w jaki ludzie się przystosowują, zachowują oraz współpracują z nowymi narzędziami.
Firmy powinny spojrzeć na cyfrową transformację nieco bardziej optymistycznie, z perspektywy szansy, którą można wykorzystać jako element strategii rozwoju spółki i jej pracowników. To także czas, aby zapewnić pracowników, że to oni są dla nas kluczowi i zakorzenić well-being w kulturze organizacyjnej oraz systemie pracy. (fot. Microsoft)


Słowa kluczowe
- RAControls
- Michał Ryszkiewicz
- Aneta Andruszkiewicz
- Kamikaze
- Magdalena Wróbel
- Unibep
- KGHM
- Andrzej Korkus
- Marcin Smoroń
- EWL
- InterKadra
- Karol Raźniewski
- Magdalena Wyrzykowska-Glezner
- EY
- PGE
- Jacek Opala
- Piotr Wielgomas
- Bigram
- Exact Systems
- Jowita Michalska
- Joanna Osoba-Botwina
- Digital University
- Katarzyna Cymerman
- Microsoft
- Piotr Czechowski
- JYSK
- Anna Berczyńska
- ABSL
- IT
- cyfryzacja
- automatyzacja
- robotyzacja
- podsumowania 2020/prognozy 2021
- Katarzyna Rusek
- SAP
KOMENTARZE (3)