PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu

Cyfrowa transformacja. 15 menedżerów o trendach w 2021 roku

Czy za 5, 10, 15 lat rynek pracy znacznie się skurczy przez digitalizację, robotyzację, cyfryzację? Czy warto wprowadzić dochód podstawowy z myślą o tych, którzy nigdy nie odnajdą się w nowym świecie? Na takie m.in. pytania odpowiedziało PulsHR.pl 15 menedżerów reprezentujących różne branże. Co o cyfrowej przyszłości myślą Jowita Michalska, prezes fundacji Digital University, dr Karol Raźniewski, associate partner w People Advisory Services EY Polska, Andrzej Korkus, prezes EWL, Piotr Wielgomas, prezes Bigram czy Katarzyna Cymerman, dyrektor ds. HR w polskim oddziale Microsoft?

Katarzyna Cymerman, dyrektor ds. HR w polskim oddziale Microsoft

Od kilku lat obserwujemy systematyczne zwiększanie tempa oraz skali zmian, jakie wnoszą do codziennej pracy nowe technologie. Transformacja cyfrowa korzystnie wpływa na modele funkcjonowania firm, jednak w żadnym wypadku nie uprawnia do traktowania kwestii pracowniczych jako odrębnego tematu, niezwiązanego z postępem technologicznym czy nawet stojącego mu na przeszkodzie.

Błędem jest przekonanie, że technologie i ludzie są ze sobą w konflikcie i postrzeganie automatyzacji, jako czegoś, co docelowo ma zastąpić człowieka. Pracodawcy stoją przed wyzwaniem zburzenia takiego poglądu i pokazania, że da się zachować ludzkie oblicze w świecie, w którym rządzą technologie. Pandemia uświadomiła ludziom, że digitalizacja, robotyzacja i cyfryzacja mogą zwiększyć wydajność pracy i stanowią nieocenione wsparcie, ale nie są w stanie w pełni zastąpić człowieka. Nie wydarzy się to za pięć, dziesięć, ani nawet za piętnaście lat. Kryzys zdrowotny sprawił, że w większym stopniu doceniamy współpracę ludzi i technologii - razem mają znacznie większą moc, niż osobno.

Z badań Harvard Business Review, przeprowadzonych w 2018 roku, wynika, że 78 procent menedżerów wyższego szczebla uznała rozwój nowoczesnego miejsca pracy w oparciu o technologie mobilne za kluczowe wyzwanie dla strategii rozwoju firmy. Wiodący pracodawcy są świadomi, że obecny kryzys nie jest zagrożeniem dla człowieka na rynku pracy. Co więcej, stał się on niecodzienną szansą, aby przezwyciężyć chęć traktowania ludzi i technologii w jednakowy sposób, a w zamian budować relacje, które wytyczą kierunek działań i będą podstawą do osiągania wzrostu. Chcąc efektywnie wykorzystywać technologie, musimy osadzić je w silnej kulturze cyfrowej.

Liderzy biznesu powinni pokazywać, w jaki sposób rozwiązania cyfrowe przyczyniają się do osiągnięcia sukcesu na poziomie indywidualnym oraz całej organizacji. Pracownicy natomiast muszą mieć dostęp do informacji, szkoleń, nowoczesnych narzędzi i wsparcia technicznego. Badania, które przeprowadziliśmy wśród kilkunastu tysięcy pracowników na świecie, w tym tysiąca z Polski, pokazują, że w kulturze cyfrowej produktywność pracy zespołu rośnie dwukrotnie. Nadszedł czas, aby wypracować nowe zwyczaje i praktyki zarządzania, obejmujące sposób, w jaki ludzie się przystosowują, zachowują oraz współpracują z nowymi narzędziami.

Firmy powinny spojrzeć na cyfrową transformację nieco bardziej optymistycznie, z perspektywy szansy, którą można wykorzystać jako element strategii rozwoju spółki i jej pracowników. To także czas, aby zapewnić pracowników, że to oni są dla nas kluczowi i zakorzenić well-being w kulturze organizacyjnej oraz systemie pracy. (fot. Microsoft)

REKLAMA

      

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Cyfrowa transformacja. 15 menedżerów o trendach w 2021 roku

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Treściwie i dobitnie w tym temacie 2021-01-06 01:04:43

    1. Polska Gotówkowa - nikt nie ma prawa utrudniać czy uniemożliwiać płacenia w tradycyjnej formie gotówkowej komukolwiek - płacić kartą można sporadycznie, okazyjnie, natomiast prym ma wieść zawsze gotówka - natomiast żadnego płacenia zegarkiem czy telefonem - takie płatności zakazane. 2. Polska(bardziej) Papierowa aniżeli Cyfrowa - dobre, papierowe dokumenty należy pozostawić, a nawet przywracać tam, gdzie były optymalne i wystarczające - uwolni to ludzi od konieczności zakładania kont, pamiętania loginów i haseł. 3. Polska Bezsmartfonowa - należy uwolnić ludzi od nałogu fonoholizmu i siecioholizmu jakiego wywołały te odrażające i nikomu nie potrzebne ustrojstwa mobilne jakimi są smartfony - powinny być one( wraz z siecią 4G i 5G) zdelegalizowane, zakazane, wyeliminowane, zlikwidowane a nawet zniszczone i oddane na złom( z pozyskanego złomu telefonicznego można wówczas sukcesywnie rozpocząć montaż i produkcję klasycznych solidnych komórek sieci 2G i 3G - te standardy łączności komórkowej należy pozostawić jak i klasyczne komórki, bez dodatków typu aplikacje, internet, social media - mają to być zwykłe komórki służące tylko kontaktowi krótka rozmowa/sms-y, należy przywrócić funkcjonowanie w domach kablowych telefonów stacjonarnych, należy przywrócić w miastach do funkcjonowania w budki telefoniczne z możliwością płacenia za rozmowę kartą abonamentową imienną doładowywaną okresowo w kiosku - tak jak to jest z przejazdówkami -kartami w komunikacji miejskiej lub drobnymi opcjonalnie, budki wpierw montować w centrach miast, w dużych skupiskach ludzi jak dworce, szpitale, placówki oświaty itp. itd.). 4. Polska Przewodowa - wi-fi powinno ulec marginalizacji i drastycznemu ograniczeniu, każdy zaś powinien mieć szybki internet stacjonarny w domu i miejscu pracy w komputerze na kablu(nawet miedzianym). Internet mobilny powinien kompletnie przestać istnieć - to tylko bzdet, który ściąga uwagę na mało istotne rzeczy w życiu człowieka, absorbuje uwagę, zabiera energię. 5. Społeczeństwo Normalne a nie Cyfrowe/Informacyjne - jedynym social medium powinno pozostać tradycyjne życie, toteż social media do kompletnego zmarginalizowania( a jak ktoś nie ma nigdzie konta to tym lepiej dla niego), jak ktoś ma potrzebę/przyjemność to zdjęcia zrobi sobie aparatem i potem wywoła je do albumu dla siebie przyjaciół czy też rodziny. Filmiki zaś może sobie zgrać na CD, a kopie płyt dać przyjaciołom, rodzinie. W sieci nic a nic nie błąkałoby się - sieć byłaby mało atrakcyjna, nudnawa, przypominająca z lekka sieć z okresu 1995-2009, zaś realne życie byłoby ciekawsze, naturalne, spontaniczne. Od tego są spotkania w realnym świecie by na większe rozmowy czy to towarzyskie czy biznesowe czy rodzinne odbywać w realu. 6. Żadnych Biometrii - skany oka, palca, twarzy, dłoni, głosu i nie mówiąc już o czipowaniu - wszystko to zdelegalizowane czy zakazane. Można( ale naprawdę w marginalnych przypadkach rozważyć zastosowanie co najwyżej skanu palca). 7. Żadnego Internetu Rzeczy - przedmioty i sprzęty RTV i AGD nie muszą być absolutnie smart czy inteligentne by zbierać dane i je analizować. Niech więc pozostaną głupie jakie są czy jak to po angielsku brzmi - dumb. 8. Żadnego stawiania masztów telekomunikacyjnych co 150-300 metrów i tym bardziej żadnego stawiania nadajników/przekaźników co 25-50-75 metrów( np. na blokach ulicznych, instytucjach, placówkach zdrowia, oświaty, kościołach itp. itd.) czy nawet gorzej co 5-10 metrów( np. słupy oświetleniowe, lampy uliczne, znaki drogowe, przystanki autobusowe, kioski). Absolutnie nic z tych rzeczy. Nie ma mowy o narażaniu ludzi na szkodliwe i nadmierne promieniowanie elektromagnetyczne by było ryzyko częstszych udarów czy zawałów, by było ryzyko częstszych chorób z autoagresji jak zapalenie trzustki, cukrzyca, choroba dwubiegunowa, ADHD, problemy z tarczycą, alzheimer czy by było ryzyko częstszych chorób nowotworowych głowy, skóry czy kości - glejaki, szpiczaki, chłoniaki, białaczki. 9. Żadnego zastępowania ludzkiego myślenia algorytmami - człowiek ma myśleć, a nie być zastępowany kompletnie w tym procederze - co komu przyjdzie bowiem po inteligentnym postępie, kiedy społeczeństwo zidiocieje? no właśnie. Nie jedna osoba już to odkryła, że im bardziej przedmioty i materia nieożywiona stają się smart/inteligentne tym niestety społeczeństwo tumanieje. 10. Żadnego wyręczania ludzi w pracy robotami do stopnia wręcz wyparcia ich z pracy, zlikwidowania miejsc/stanowisk pracy kompletnie - nie ma mowy, człowiek powinien pracować, robić - wsparcie techniczne owszem może być w technologii ale tylko wsparcie a nie wyparcie. 11. Nie może być zaakceptowany taki postęp, który prowadzi do inwigilacji, kontroli i zniewolenia powszechnego opierając się w tym względzie na zasadzie by grabić ludzi z ich czasu, zdrowia, prywatności i wolności jednocześnie rozleniwiając, ogłupiając i uzależniając. 12. Praca/Nauka zdalna powinna być czymś absolutnie marginalnym. 13. Model biznesowy oparty o zasadę w stylu pobieraj aplikacje i/lub zakładaj konta a za skorzystanie z usług płać jedynie bezgotówkowo powinien odejść w niepamięć - był to model parszywy, wyrachowany, a gospodarkę opartą o dane powinien trafić szlag - ludzie(ich dane i aktywność w sieci) to nie produkt, na którym sobie można zarabiać - albo się płaci ludziom za zbieractwo danych albo nikt nie będzie karmił i tak już rozpasane od tego korporacje, koncerny związane z segmentami inżynierii IT, informatyki i tak dalej. 14. To w jakim stopniu ktoś chce uzależniać swoje życie i funkcjonowanie od internetu zależy tylko od niego samego - nie można zmuszać, wymuszać, nakłaniać do informatyzacji/cyfryzacji życia i funkcjonowania człowieka bez jego zdania a tym bardziej bez jego zgody - cyfryzacja/informatyzacja jako dodatek do życia, dobrowolność nigdy zaś jako przymus i podporządkowanie się. Wdrażanie jakichkolwiek rozwiązań bez rzetelnych: ankiet, sond, badań, konsultacji społecznych, wywiadów to działanie złe i szkodliwe, dyktatorskie, reżimowe, antydemokratyczne. 15. Należy przywrócić do życia stacjonarne wypożyczalnie filmów Blue-Ray, DVD, VHS - nie może być tak, że wszystko tylko się ściągnie z neta albo obejrzy z domowej wypożyczalni, niech tradycyjny rynek rozkwitnie. 16. Nie jest też niczym złym aby od czasu do czasu kupować sobie płyty CD z muzyką, a nie wszystko ściągać. 17. Media klasyczne jak radio, prasa, telewizja powinny bardziej rozkwitnąć a nie zostać tak podporządkowane internetowi i cyfryzacji - w latach 2000-2009 media klasyczne, radio, prasa, telewizja miały jeszcze jakiś poziom, styl, przyciągały uwagę, potrafiły bawiąc uczyć - słowem miały jeszcze trochę tej magii przyciągania uwagi odbiorcy. W latach 2010-2019 rynek mediów tradycyjnych spadał na łeb na szyje, internetowe media zaś pięły się w górę ale spowodowane to było czymś innym - internet daje(o ile użytkowany racjonalnie i z głową) i dawał więcej obiektywnych wiadomości, mniej fałszu, zakłamania i manipulacji, propagandy i to przyciągnęło ludzi do sieci na rzecz ograniczania( czy niekiedy rezygnacji) z tradycyjnych mediów. 18. Tradycyjna gospodarka i przemysł muszą przetrwać - całe życie i funkcjonowanie ludzi nie przeniesie się do sieci nigdy, nikt nie ma ochoty na to by pracować, uczyć się, robić zakupy, załatwiać sprawy urzędowe czy dokonywać czegokolwiek innego za pośrednictwem sieci. Takie życie traci smak i sens, podobnie zresztą jest z nawiązywaniem relacji międzyludzkich przez internet - są zbyt wyidealizowane, nienaturalne, powierzchowne i krótkotrwałe. Fizyczność, obecność realna są niezastąpione - życie powinno być jedynym pełnoprawnym social medium. 19. Myśląc o latach 20-stych XXI wieku powinniśmy dokonać pewnej retrospekcji, resentymentu - docenić to ile dobrego i przydatnego dały nam dekady: lata 80-te, 90-te i 2000-ne na świecie. Przeszłości nie da się cofnąć ale się można wiele od niej nauczyć, czasem coś co było dobre i sprawdzone z przeszłości może mieć dobre zastosowanie w teraźniejszości.

    • Papierologia? Chrońmy lasy 2021-01-12 04:59:26

      A na papier jest jedno jedyne miejsce - mianowicie TOALETA. Co za androny tu pleciesz. Nie po to rozwijamy się cywilizacyjnie, aby się cofać. Zreszta możesz wyprowadzić się na głęboka wieś i tam wcielać w życie swoje zasady, przecież nikt ci tego nie broni. Ale na Boga, nie narzucają takiego stylu życia innym.

      • wyjaśnienie 2021-01-15 01:18:23

        "A na papier jest jedno jedyne miejsce - mianowicie TOALETA." - Nie, absolutnie nie. "Co za androny tu pleciesz." - sam pleciesz androny twierdząc, ż papier powinien być tylko w toalecie, że to jedno jedyne miejsce na papier. "Nie po to rozwijamy się cywilizacyjnie, aby się cofać." - jakim rozwojem cywilizacyjnym były i są: smartfony, wi-fi, social media, biometrie, bezgotówkowość, 5G, internet rzeczy? Żadnym. Wszystko to razem prowadzi ku rozleniwianiu, ogłupianiu i uzależnianiu społeczeństw i każdego z osobna przy jednoczesnej grabieży czasu, zdrowia, prywatności i wolności finalnie prowadząc ku kontroli, inwigilacji i zniewoleniu powszechnemu ludzi. "Zreszta możesz wyprowadzić się na głęboka wieś i tam wcielać w życie swoje zasady, przecież nikt ci tego nie broni." - Nie, to wy lobbyści cyfrowi, technologiczni, telekomunikacyjni i bezgotówkowi, bezprzewodowi nie uszczęśliwiajcie ludzi na siłę, gdy nie zachodzi taka potrzeba, bo to zaczyna podchodzić pod tendencje psychopatyczno-socjopatyczne. "Ale na Boga, nie narzucają takiego stylu życia innym." - To wy lobbyści cyfrowi, telekomunikacyjni, bezprzewodowi, bezgotówkowi modelujecie odgórnie ludziom życie i funkcjonowanie często nie pytając ani o zdanie ani o zgodę, wykorzystujecie celebrytów, gwiazdy show-biznesu i influencerów by realizowali wasze marzenia siejąc propagandę, manipulację i socjotechnikę - oni w znaczącej większości byli potrzebni by w latach 2010-2019 lansować modę na społeczeństwo cyfrowe/informacyjne zdominowane przez smartfony, łączność bezprzewodową wi-fi, social media odmóżdżające, przyjdą teraz czasy, że będą lansować, promować, propagować biometrie i bezgotówkowość silniej niż dawniej, a jeszcze może i 5G i internet rzeczy.

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.