Cukiernia Sowa, Oknoplast, LPP czy Mokate. Oni sukcesję mają za sobą

Przejęcie firmy po rodzicach nie trwa jeden dzień i nie polega na wizycie u notariusza i podpisaniu odpowiednich dokumentów. To proces, który trwa lata. Jak poradzili sobie z nim mniejsi i więksi gracze na polskim i światowym rynku firm rodzinnych? Rozmawiać o tym będziemy podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Teraz zebraliśmy kilka wartych uwagi przykładów.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Cukiernia Sowa, Oknoplast, LPP czy Mokate. Oni sukcesję mają za sobą

  • Sukcesja w firmie to proces. Wieloletni proces. Najlepiej wiedzą o tym dzieci przedsiębiorców, którzy założyli dobrze prosperujące firmy i potem przekazali je potomkom.
  • Przykładowo Adam Kostrzewski, prezes zarządu Fabryki Ceramiki Budowlanej, od dziecka był wprowadzamy w tajniki branży i wolny czas spędzał na hali produkcyjnej.
  • Temat sprawnego przekazywania firm rodzinnych omawiany będzie podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który odbędzie się między 13 a 15 maja w Katowicach. 

Dane Instytutu Biznesu Rodzinnego wskazują, że choć zaledwie 36 proc. polskich przedsiębiorstw prywatnych uważa się za rodzinne, to potencjał jest dużo większy. Większość, bo aż 92 proc. rodzin biznesowych w Polsce, ma powyżej 50 proc. udziałów w firmie, co odpowiada strukturze wielkościowej firm rodzinnych. Inaczej mówiąc, są to potencjalne firmy rodzinne. By takimi zostały, założycieli czeka przekazanie władzy dzieciom (oczywiście, jeśli te chcą kontynuować rodzinną tradycję).

- Proces wychowywania następców rozpoczyna się tak naprawdę w momencie ich narodzin - nie ma wątpliwości dr Adrianna Lewandowska, doradca ds. strategii i sukcesji, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego.

Aleksandra Sowa, wspólniczka w firmie Cukiernia Sowa, która znalazła się w krajowym gronie "100 Firm na 100-lecie Niepodległości", od najmłodszych lat pomagała dziadkowi w przygotowywaniu deserów. Później jej zapał do tworzenia słodkich dzieł sztuki nie zmniejszył się. Jako nastolatka zaczęła się kształcić w tym kierunku. Nauka nie poszła w las; gdy dorosła, zdobyła tytuł Mistrza Cukiernictwa i zaczęła rozwijać rodzinną firmę razem z bratem, w trzecim pokoleniu.

Adam Kostrzewski, prezes zarządu Fabryki Ceramiki Budowlanej, od dziecka był wprowadzamy w tajniki branży i wolny czas spędzał na hali produkcyjnej. Były to na tyle ważne chwile, że postanowił poszerzać wiedzę na Wydziale Inżynierii Materiałowej i Ceramiki Akademii Górniczo-Hutniczej, by zrozumieć cały proces, którym w przyszłości miał zarządzać. Co ważne - firma, którą reprezentuje, jest jedną z nielicznych, które posiadają konstytucję firmy rodzinnej. To akt prawny, który pełni rolę swoistego przewodnika po misji rodziny, wizji założycieli odnośnie przyszłości oraz wartościach, które regulują powiązania członków rodziny z biznesem. Na to rozwiązanie postawiły również m.in. Roleski, LUG S.A., Grupa Wróbel czy Andre Abrasive Articles.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

4 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

pawcio 2019-04-04 19:24:25

I ja bardzo szanuję firmy rodzinne, zawsze stara się je wspierać swoimi wyborami konsumenckimi.

homar 2019-04-04 15:45:44

Rodzina w firmie to podstawa, spółki które skorzystały z sukcesji na pewno osiągną sukces.

Piotr 2019-04-03 15:35:34

Bardzo się chwali takie podejście. Budowanie silnej firmy/marki przez pokolenia. Takie firmy mają w sobie tradycje, która każdy szanuje. Szkoda, że inni polscy biznesmeni nie mieli takiego samego podejścia i swoje dobrze rozwinięte przedsiębiorstwa oddali zagranicznym inwestorom.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.