PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Covidowe powroty. Jak prawidłowo odmrozić pracownika?

Redukcje etatów były jednymi z pierwszych decyzji podejmowanych przez pracodawców w marcu i kwietniu 2020 roku. Nie ze wszystkimi jednak rozstawano się na stałe. Część umów czasowych czy etatów została zamrożona. Dziś firmy, które odnalazły się w nowej rzeczywistości, otwierają kadrowe zamrażarki. Jak powinien wyglądać "Powrót z Covida"?

Covidowe powroty. Jak prawidłowo odmrozić pracownika?
REKLAMA
  • Rozstania, z jakimi mieliśmy do czynienia kilka miesięcy temu, należały do nagłych. Pandemia stworzyła nowe poczucie lojalności wobec pracowników,
  • W przypadku powrotu do firmy zwolnionego z powodu kryzysu na rynku pracy pracownika ważna jest reakcja zespołu na taką sytuację.
  • – Dla pracownika to powrót do stabilizacji i moment doceniania – jego umiejętności okazują się potrzebne, firma docenia też lojalność – wyjaśnia Monika Sońta z Akademii Leona Koźmińskiego.

– Ciężko jest powiedzieć, że zostałem zwolniony. Po prostu z racji sytuacji na rynku nie dostawałem zleceń z firmy, z którą współpracowałem dość długo. Patrząc na to, że w takiej sytuacji znalazły się dwie osoby (na osiem pracujących na takich zasadach), można powiedzieć, że dostałem czasowe wypowiedzenie. Czasowe, bowiem zapowiedziano nam w marcu, że jak sytuacja się ustabilizuje, będziemy pierwszymi, którzy wrócą – mówi w rozmowie z PulsHR.pl Paweł, montażysta.

Kultura powrotu

W sytuacji podobnej jak Paweł wiosną znalazło się wielu polskich pracowników. Zwolnienia były bowiem jednym z pierwszych działań podejmowanych przez firmy. Z drugiej jednak strony pandemia stworzyła nowe poczucie lojalności wobec pracowników, a rozstania, z jakimi mieliśmy do czynienia kilka miesięcy temu, należały do nagłych.

– Nie dlatego, że „już cię nie kocham, już cię nie potrzebuję”, tylko dlatego, że okoliczności, w jakich się znajdujemy, zmuszają mnie do traktowania naszej relacji bardziej transakcyjnie. Taka sytuacja w połączeniu z dobrą komunikacją w momencie zwolnienia otwiera nam kulturę powrotów do firm. Część firm mówi, że zależy im na utrzymaniu pełnego składu, ale, niestety, muszą dziś podejmować decyzje o rozstaniu. Podkreślają przy tym, że gdy wszystko wróci do normy, to ci zwolnieni zostaną zatrudnieni na nowo – mówiła w rozmowie z naszym portalem Monika Sońta, ekspertka z Katedry Zarządzania w Społeczeństwie Sieciowym Akademii Leona Koźmińskiego.

Przeczytaj: Zwolnienie jak rozwód?

W taki sposób ze swoimi pracownikami rozmawiał m.in. prezes Airbnb. W specjalnym liście podkreślił, że chce, by rozstanie z pracownikami było dobre, a w momencie unormowania sytuacji być może pojawi się szansa na wznowienie relacji.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Covidowe powroty. Jak prawidłowo odmrozić pracownika?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Zeghar 2020-10-11 18:16:26

    Połączenie wznowienia zleceń dla osoby na JDG z przyjęciem z powrotem do pracy zwolnionego wcześniej pracownika przypomina mi to powiedzenie, jak to małe dzieci radzące sobie z sorterami dzielimy na mądre i silne.

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.