Coaching robi karierę w polskich firmach

W polskich firmach rośnie zapotrzebowanie na usługi coachingowe. Według nieoficjalnych statystyk w Polsce jest niecałe 5 tys. coachów, jednak nie wszyscy aktywnie pracują.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Coaching robi karierę w polskich firmach

PODZIEL SIĘ


Autor: Newseria

18 lis 2015 8:32


– Profesjonalny coaching to przede wszystkim dwie rzeczy. Jedna to jest dobrze przygotowany, profesjonalny coach, który zdobył odpowiednie wykształcenie w tym kierunku i wie, jak pracować z organizacją i jak realizować projekty – mówi dr hab. Mirosława Huflejt-Łukasik, coach, pracownik wydziału psychologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz właścicielka firmy CC Innovation.

– Drugim elementem jest dobrze przygotowany projekt, w którym wskazujemy, jaki cel dzięki temu organizacja ma osiągnąć, co ma się zmienić w jej wskaźnikach ekonomicznych czy w kompetencji zespołu – dodaje.

Poza odpowiednimi kompetencjami z zakresu coachingu istotna jest również umiejętność budowania relacji z klientem.

– Myślę, że można to sprowadzić do dwóch rzeczy: trzeba wiedzieć, po co się pojawiamy w firmie, i trzeba wiedzieć, jak to dobrze zrealizować, żeby zadbać o interesy wszystkich stron. Zwłaszcza kiedy mamy do czynienia z jakąś delikatną materią, na przykład kiedy pracujemy nad rozwiązaniem jakiegoś konfliktu – mówi Huflejt-Łukasik.

Coachingowe metody

Od lipca 2014 roku coach zgodnie z rozporządzeniem MPiPS został wpisany do klasyfikacji zawodów i specjalności rynku pracy. Według definicji Izby Coachingu coaching to metoda wspierania rozwoju realizowana w formie cyklu spotkań coacha z klientem. Przez aktywne słuchanie, zadawanie pytań, narzędzia i zadania rozwojowe trener pomaga klientowi osiągnąć dany cel.

– Coaching jest bardzo uniwersalnym narzędziem. Właściwie, jeżeli pojawia się jakiś problem z zakresu pracy ludzi, ich motywacji czy współpracy, to w większości sytuacji coaching będzie bardzo pomocny. Również tam, gdzie planowane są zmiany i trzeba je odpowiednio zaplanować i wdrożyć, coaching jest naturalnym rozwiązaniem – wyjaśnia ekspertka.

Eksperci wskazują, że coaching coraz lepiej adaptuje się na polskim rynku. W ostatnich latach w wielu firmach i korporacjach stał się stałym elementem programów rozwojowych. Sięgają po niego również organizacje państwowe i pozarządowe oraz osoby prywatne. Wciąż jednak hasło coaching często nie jest właściwie interpretowane.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC

REKLAMA

2 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Karol Matusiak 2015-11-26 17:33:22

Grunt to zaufać specjalistom, a nie ludziom, którzy się nie znają i prowadzą szkolenia w stylu - jak zmienić swoje życie w 2 dni... Dla mnie fenomenalną, wnosząca dużo do tematu książką jest "Szef w roli coacha" napisana przez Roberta Zycha i Wojciecha Badurę. Panowie mają wiele lat doświadczenia w prowadzeniu firmy szkoleniowej, więc rzeczywiście znają się na rzeczy.

Avenido Joanna Lange 2015-11-18 12:58:30

Rzeczowy artykuł, który daje coachom nadzieję na rozwój zapotrzebowania na ich usługi, a nie ich oczernia, jak ostatnia publikacja pt. "Coaching to ściema". Ważne jest też, iż autor wspomina o fakcie nazywania coachingiem w wielu firmach, tego co nim absolutnie nie jest, a co sprawia, że niektórzy znajomi na wieść o tym, ze zajmuję się zawodowo coachingiem prychają i wydymając lekceważąco usta, mówią : coaching to ja znam, w pracy miałem" ...

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.