Co twoje to moje? Nieuczciwych występków polskich pracowników coraz więcej

Blisko 78 proc. firm ucierpiało z powodu nieuczciwych zachowań pracowników – wynika z raportu o anomii pracowniczej w Polsce opracowanego przez Pracodawców RP.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Co twoje to moje? Nieuczciwych występków polskich pracowników coraz więcej

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

23 paź 2014 13:33


Począwszy od przywłaszczania sobie firmowych gadżetów, po korzystanie z telefonów i samochodów służbowych w celach prywatnych, aż do wcześniejszego wychodzenia z pracy bez zgody pracodawcy. Skala nadużyć pracowniczych ma różny wymiar oraz stopień szkodliwości. Niestety większość tego typu zachowań nie jest wykrywana oraz wyjaśniana, co często źle wpływa na ogólną atmosferę w firmie.

Czytaj też: Pracownicy oszukują i kradną, bo firmy są źle zarządzane

Mechanizm nieuczciwości

Pokusa oraz brak dostatecznej kontroli ze strony przełożonego sprawiają, że pracownik chętniej i bez wyrzutów sumienia dopuszcza się nieuczciwych praktyk.

- Najczęściej, by usprawiedliwić swoje zachowanie stwierdza, że „pracodawca i tak na tym nie ucierpi” lub że inni w firmie postępują podobnie. Czasem może to być także forma zrekompensowania sobie niskiego wynagrodzenia lub chęć „ukarania” szefa za np. niesprawiedliwe lub krzywdzące traktowanie – tłumaczy Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

Czytaj też: W PKP kwitnie donosicielstwo. I wszyscy się z tego cieszą

Dodatkowo brak dobrego przykładu ze strony liderów zespołów oraz niejasno określone zasady panujące w organizacji, stają się niepisanym przyzwoleniem dla nieetycznego postępowania.

Bolesne konsekwencje

Firmy wykrywają tylko 30 proc. nieuczciwych zachowań podwładnych - podaje raport „Anomia pracownicza w Polsce 2012”. To sprawia, że pracownicy często czują się bezkarni i nie obawiają się konsekwencji swoich działań.

Czytaj też: Polityka sygnalistów może wspomóc walkę z nieprawidłościami w firmach

Kodeks Prawa jasno jednak określa, że przywłaszczenie mienia o nieznacznej wartości może zostać uznane za naruszenie porządku w miejscu pracy. Przełożony może wówczas w ramach kary zastosować upomnienie, naganę lub nawet zwolnienie dyscyplinarne. I to powinno stać się przestrogą.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.