Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod
tym linkiem.
• Pomimo deklarowanej przez pracowników wysokiej lojalności wobec swoich pracodawców, większość z nich twierdzi, że bezpieczeństwo zatrudnienia nie istnieje.
• W miarę rozwoju rynku pracy oraz zaostrzonej konkurencji o największe talenty, oferowanie jasnej ścieżki rozwoju kariery może mieć kluczowe znaczenie dla utrzymania najlepszych pracowników w firmie - wskazują wyniki badania Evolution of Work 2.0 przeprowadzonego przez ADP Research Institute (ADPRI).
• Analiza wyników badania pozwala lepiej zrozumieć decyzje pracowników, którzy chcą pozostać na obecnym stanowisku pracy oraz tych, którzy mają w planach zmianę zatrudnienia.
Coroczne badanie Evolution of Work, przeprowadzane przez ADP Research Institute pokazuje, jak zmienia się podejście pracowników i pracodawców do siebie.
- Dzisiaj wspólną cechą wszystkich badanych krajów jest zjawisko nazywane „rynkiem pracownika”, szczególnie jeżeli mówimy o wyspecjalizowanych pracownikach. Polska, mimo iż nie brała bezpośredniego udziału w badaniu, jest jak najbardziej wzięta pod uwagę w analizie. Wiele polskich firm działa przecież na rynkach zagranicznych - informuje Magdalena Dacka, HR Business Partner w ADP Polska.
Czytaj tez: Ilu Polaków jest zadowolonych ze swojej pracy?
Zarządzanie talentami przez firmy w ocenie pracowników
Pewni siebie pracodawcy w Europie uważają, że dość dobrze radzą sobie z różnymi aspektami zarządzania talentami. Oceny pracowników są diametralnie różne. Ta rozbieżność jest największym wyzwaniem działów HR w najbliższej przyszłości.
Największą przepaść według raportu Evolution of Work 2.0. odnotowano w podejściu do wydajności pracy i planowania kariery. Około 2/3 pracodawców ocenia siebie bardzo dobrze w tych obszarach, jednak to zdanie podziela jedynie 38 prac. pracowników. Największą satysfakcję z pracy, jak wykazują badania, daje poczucie docenienia. Pracodawcy zapomnieli o emocjonalnych czynnikach satysfakcji, które budują zaangażowanie, zaufanie i lojalność pracowników.
Rozbieżności tradycyjnie należy doszukiwać się w podejściu do wzrostu wynagrodzeń i systemu motywacyjnego. Tylko 31 proc. pracowników odczuwa zadowolenie z podejścia swoich pracodawców w tych obszarach.
Ścieżka rozwoju a lojalność pracowników
Jak wynika z badania, najważniejszym celem rozwoju osobistego pracownika jest awans z obecnego stanowiska. W dalszej kolejności istotne są warunki do rozwoju umiejętności, które będą mogły wpłynąć na poszerzenie ścieżki kariery w aktualnej lub w innej firmie. Niewiele, bo jedynie 40 proc. pracowników zgadza się, że ma jasno zarysowaną ścieżkę rozwoju kariery w swojej firmie. Pracodawcy, aż w 70 proc. uważają, że zapewniają swoim pracownikom rozwój. Tyle, że 3/4 badanych pracowników sygnalizuje, że nie widzi możliwości rozwoju w strukturach własnej firmy i nie otrzymuje informacji o możliwych awansach. Dlatego też decydują o zmianie pracy.
Zmiana pracy a nowe technologie
Codzienna praca, złe relacje z przełożonym czy kultura organizacyjna firmy są kluczowymi czynnikami wpływającymi na migracje z firmy.
We wszystkich krajach europejskich na zatrzymanie pracowników wpływa głównie jeden i ten sam powód - rodzaj pracy, godziny pracy i ich elastyczność. Mimo to okazuje się, że europejscy pracownicy są lojalni wobec swoich pracodawców. Tylko niewiele ponad 30 proc. z nich uważa, że łatwo jest zmienić branżę bądź firmę. Pracodawcy żyją jednak w ciągłej niepewności, myśląc że ich pracownicy noszą się z zamiarem zmiany. Prawie 60 proc. z nich uważa, że ich podwładni aktywnie poszukują nowej pracy. Dodatkowo, za zagrożenie uznają nowe technologie i kanały social media, które w ich ocenie są kluczowym nośnikiem informacji o dostępnych ofertach pracy.
- To co dziś ukazuje raport jest z jednej strony tym, czego mogliśmy się spodziewać. Chodzi o rozbieżność w postrzeganiu kluczowych aspektów zarządzania kapitałem ludzkim w firmie. Pracodawcy tradycyjnie uważają, że dobrze radzą sobie z pracownikami, oferując im dobre warunki pracy. Z drugiej jednak strony, żyją w przeświadczeniu, że pracownicy mają tak wiele źródeł informacji o ofertach pracy i możliwości do zmian, że nie wierzą w ich lojalność wobec firmy. Jest to nieco zadufana postawa pracodawców, którzy dalecy są od tego aby zrozumieć dzisiejszego pracownika, o którego przecież zabiegają. Zaskoczeniem dla pracodawców może okazać się fakt, że pracownicy są mimo wszystko lojalni wobec swoich firm, owszem myślą o nowych możliwościach ale przede wszystkim oczekują rozwoju i dobrych relacji w dotychczasowej pracy. Dla nich ważne są nie tylko pieniądze ale liczy się dobra atmosfera, możliwość wykonywania swoich obowiązków, z poczuciem sensu i misji, chcą mieć realny wpływ na swoją pracę. Do zmiany pracy najbardziej dziś motywuje więc brak perspektyw rozwoju oraz relacja z szefem. Nie bez powodu mówi się, że przychodzi się do firmy, a odchodzi od szefa - mówi Magdalena Dacka, HR Business Partner w ADP Polska.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (1)