Na podstawie rozmów z dyrektorami finansowymi z różnych branż i regionów firma doradztwa personalnego Michael Page sporządziła raport CFO Insight. Cztery nowe wcielania CFO komentuje Michał Opioła, dyrektor w Michael Page odpowiedzialny za pracę zespołu finansowego.

Wyzwania i szanse, które pojawiały się przed CFO, wymagają wszechstronności w rozumieniu biznesu i doradztwie. Spowodowało to, że wykształciły się odmienne role dyrektorów finansowych.
Podejście „naukowca” u CFO zakłada prezentowanie danych w zrozumiałych formach, znajdowanie nowych możliwości rozwoju biznesu oraz poszukiwanie niewykorzystanego potencjału w firmie.Dyrektor finansowy w tej roli zajmuje się także optymalizacją i usprawnieniem przepływu danych, by zapewnić efektywne raportowanie.
CFO w roli „inżyniera” wyznacza zasady obowiązujące w firmie i dba o ich przestrzeganie, budując trwałe podstawy, które umożliwiają CEO kierowanie przedsiębiorstwem przez wiele lat. Taki dyrektor finansowy tworzy także strategie zgodne z zmieniającymi się regulacjami prawnymi oraz urzeczywistnia wizje, które stanowią wartość dodaną dla firmy.
Trzecia rola CFO to „pilot”, który efektywnie łączy umiejętności biznesowe i strategiczne, zarządzając wartością i wynikami pracy w całej organizacji, tworząc je i mierząc. Musi on umieć także wystarczająco wcześnie dostrzec problemy strategiczne i operacyjne, zapewnić szeroko pojęty dialog pomiędzy interesariuszami oraz określać nowe modele biznesowe, służące przekształcaniu przedsiębiorstwa tak, by było dochodowe w przyszłości.
Dyrektor finansowy we współczesnym biznesie musi być również niekiedy jak „coach” drużyny, który skupia się na znalezieniu utalentowanych osób. Powinien więc umieć łączyć ludzi i technologię, stymulując efektywność firmy poprzez odpowiednie zarządzanie umiejętnościami pracowników w całej organizacji.
Od CFO wymaga się szerszego spojrzenia na spółkę i otoczenie rynkowe, a także wiedzy dotyczącej zdobywania klientów oraz rynków. Ponadto ważne jest zrozumienie biznesu i wyszukiwanie szans do jego rozwoju, przewidywanie trendów i zagrożeń, zarządzanie procesami i zasobami firmy. Dzięki temu dyrektor finansowy jest w stanie zarówno skupić się na ludziach i ich motywowaniu, formować wewnętrzne wizje oraz nadawać kierunek działania całej organizacji.
W ramach badania „CFO Insights: współczesny dyrektor finansowy” analitycy Michael Page rozmawiali z CFO pracującymi w firmach różnej wielkości - zarówno o lokalnej, jak i o globalnej skali działania. Rozmowy miały miejsce pomiędzy grudniem 2017 a styczniem 2018 i dotyczyły wyzwań, na jakie napotykają ankietowani oraz sposobów radzenia sobie z nimi.
Autorem artykułu jest Michał Opioła, dyrektor w Michael Page odpowiedzialny za pracę zespołu finansowego.

KOMENTARZE (0)