Warunki prowadzenia biznesu, styl zarządzania, menadżerowie i rynek oraz transparentność
i kwestie międzykulturowe – to cztery główne tematy badania przeprowadzonego niedawno na zlecenie firmy Target Executive Search przez instytut GfK i Central European University Business School.
Ekspaci cenią sobie jakość życia w Europie Środkowo-Wschodniej, jednak ich ocena pracy tutaj jest bardziej złożona. - Świetne miejsce do życia, nie zawsze równie dobre do pracy – komentuje jeden z przyjezdnych menadżerów.
Respondenci wskazywali, że mieszkańcy regionu są na ogół towarzyscy, a nawiązanie osobistych relacji jest istotne w biznesie. Szczególnie widać to w przypadku orientacji proklienckiej, gdy zdaniem obcokrajowców ich lokalni koledzy wyżej stawiają dobre relacje z odbiorcami niż faktyczną koncentrację na ich potrzebach w prowadzonych działaniach.
Czytaj też: Jest kobietą i ma 39 lat. Tak wygląda przeciętny ekspata
- Brak zdecydowanego skupienia się na klientach wydaje się jednym z głównych powodów blokujących wzrost konkurencyjności. Co ciekawe, rodzimi menadżerowie uważają to za mniejszy problem, podczas gdy obcokrajowcy uważają miejscowe firmy za odstające pod tym względem – wyjaśnia Klemens Wersonig, CEO Target Executive Search Group.
- Gdyby udało się to zmienić, jednocześnie z obniżeniem stopnia biurokracji oraz wyeliminowaniem korupcji, przedsiębiorstwa z Europy Środkowo-Wschodniej mogłyby uzyskać kolejny impuls do rozwoju. Miałyby szansę na odzyskanie impetu, jakiego nabrały po zmianie ustroju oraz po wstąpieniu do Unii Europejskiej, a który, jak się wydaje, straciły po kryzysie ekonomicznym w 2009 r. – dodaje Klemens Wersonig.
Chociaż mało kto popiera twierdzenie, że biznes i handel są w tych krajach mocno zorientowane na klienta (pogląd taki jest wśród najrzadziej wyrażanych w całym badaniu), przyjazne stosunki
z odbiorcami są postrzegane jako kluczowy element sukcesu. Relacje międzyludzkie są ważne również wewnątrz firm, gdzie „otwarta wymiana poglądów jest często utrudniona, bowiem komentarze są odbierane personalnie”.
Biurokracja i korupcja pozostają bolesnym problemem w regionie. Powolny i nieprzejrzysty proces decyzyjny ogranicza konkurencyjność i efektywność biznesu.
Obcokrajowcy twierdzą, że “lokalni menadżerowie lubią działać według dawnych zwyczajów”, a “korupcja jest czymś powszednim”.
- Badanie wskazuje pewne istotne zjawiska obejmujące obszary etyki pracy i funkcjonowania firm. Pomimo znaczącej poprawy, wciąż relatywnie niewielka liczba rodzimych menadżerów prezentuje strategiczne podejście do problemów firmy.
Przejmowanie odpowiedzialności nie jest powszechne, a działanie według usystematyzowanych reguł jest w wielu krajach krytykowane – tłumaczy Zoltán Buzády, associate professor na kierunku zarządzanie i organizacja CEU Business School.
- Cieszy natomiast fakt, że w porównaniu do 2009 r. menadżerowie wywodzący się z regionu zdecydowanie bardziej cenią firmy, dla których pracują. Nie wykluczamy, że może to być związane z efektami kryzysu ekonomicznego. Z perspektywy naukowej, wyniki badań są bardzo cenne i na Central European University zamierzamy wykorzystać je do dalszych działań badawczych i edukacyjnych oraz we współpracy z biznesem – komentuje Zoltán Buzády.
W porównaniu do 2009 r., we wszystkich krajach średni poziom ocen wyrażonych w tegorocznej edycji był niższy. Znaczący wzrost zanotowała Rumunia, natomiast dużo słabiej wypadła Słowacja. Pod wieloma względami zwycięzcą okazała się Polska, która w rankingu zdobyła najwięcej punktów.
Ekspaci twierdzą, że Bułgarię pogrąża korupcja, czescy menadżerowie mają problemy w relacjach z zagranicznymi klientami i kolegami, a Węgrów cechuje niski poziom koncentracji na potrzebach klientów. Każdy z krajów ma swoje silne i słabe strony.
- Badanie przynosi dwie ciekawe dla headhuntera obserwacje demograficzne – mówi Adam Zygmunt, country manager Target Executive Search Poland. - Po pierwsze, menadżerowie poniżej 35. roku życia wydają się być otwarci na nowe pomysły, są dobrze wyedukowani i znają języki obce, jednak brakuje im doświadczenia i perspektywy długoterminowej. Natomiast ich koledzy ze starszej generacji wykazują duże przywiązanie do metod, które sprawdzały się na wcześniejszych etapach ich kariery. To czasami poważna bariera dla zmian - wyjaśnia.
- Po drugie, w wynikach nie pojawia się kwestia płci. Ekspaci cenią stosunek do pracy i role odgrywane w biznesie przez kobiety. Jeśli więc na tym polu pojawiają się problemy, to nie widać ich w firmach, w których przeprowadzono badanie – mówi Zygmunt.
* Badanie przeprowadzono wśród blisko tysiąca menadżerów wysokiego szczebla: obcokrajowców i ich lokalnych kolegów w Bułgarii, Czechach, Polsce, Rumunii oraz na Słowacji i Węgrzech.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)