Biurokracja i brak informacji o wsparciu eksportu hamulcem ekspansji polskich firm

Choć autobusy elektryczne, druk 3D i biotechnologia to nowe polskie specjalności eksportowe, przedsiębiorcy wskazują, że ich ekspansję na zagraniczne rynku hamuje m.in. biurokracja i brak informacji o publicznych instrumentach wsparcia - wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Biurokracja i brak informacji o wsparciu eksportu hamulcem ekspansji polskich firm

Autorzy opublikowanego raportu "Liderzy rewolucji technologicznej w polskim eksporcie" podkreślili, że "ogólna ocena potencjału eksportowego firm - liderów rewolucji technologicznej w Polsce wypada bardzo korzystnie". Szczególnie wyróżniają się firmy wdrażające nowe technologie, a także "firmy kwalifikacjochłonne, innowacyjne i zaawansowane technologicznie".

Dodali, że główną barierą korzystania przez przedsiębiorstwa z instrumentów wspierania eksportu jest "rozmijanie się oferty w tym zakresie z ich potrzebami, a także brak informacji". Według raportu "w poszczególnych latach wskazywało na nie ok. 30-40 proc. respondentów".

- Z naszych analiz wynika, że publiczne instrumenty wspierania eksportu mogłyby być znacznie popularniejsze, gdyby szerzej o nich informowano i podejmowano walkę z barierą biurokratyczną - wskazał, cytowany we wtorkowym komunikacie, Janusz Chojna, szef zespołu handlu zagranicznego Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Eksperci PIE wskazali, że Polska odgrywa coraz większą rolę na arenie europejskiej jako producent autobusów elektrycznych. Co drugi pojazd tego typu produkcji unijnej sprzedany na rynku wewnętrznym UE i co trzeci wyeksportowany poza UE pochodzi z Polski. Polskie firmy opanowały też już ok. 10 proc. światowego rynku drukarek 3D, a nasz eksport biotechnologiczny jest wart prawie miliard złotych rocznie. Potencjał do rozwoju jest wciąż duży - dodano.

- Do atutów Polski najczęściej zaliczane są zadowalający stopień zaspokojenia potrzeb inwestycyjnych w zakresie środków trwałych i relatywnie wysoki odsetek inwestujących za granicą - wyjaśnił Chojna. Naszą piętą achillesową pozostaje, jak dodał, zbyt niski udział firm dużych oraz zbyt rzadkie stosowanie konkurencji pozacenowej jako podstawowego sposobu konkurowania na rynkach zagranicznych.

Z przebadanych eksporterów, którzy w 2017 r. odnotowali wzrost eksportu, 78 proc. wskazało własne działania za główne źródło sukcesu. Ważnym narzędziem rozwoju stały się też fundusze europejskie: w latach 2007-2017 korzystało z nich 35,2 proc. badanych przedsiębiorstw eksportujących z sekcji przetwórstwa przemysłowego. Prawie połowa eksporterów korzysta ze wsparcia eksportu, m.in. o charakterze finansowym i promocyjnym.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.