PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Bezpieczeństwo pracowników na home office. O tym trzeba pamiętać

Pandemia pokazała, że nowa rzeczywistość, do której pracodawcy i pracownicy musieli się szybko zaadaptować, zostanie z nami na dłużej. Praca zdalna, bardziej elastyczne podejście do miejsca wykonywania pracy, zmniejszenie powierzchni biurowych, inna aranżacja biura, to tylko niektóre z ostatnich zmian. Pracodawcy muszą się teraz do nich dostosowywać.

  • Autor:KDS
  • 3 wrz 2020 15:00
Bezpieczeństwo pracowników na home office. O tym trzeba pamiętać
Już na początku marca firmy obserwując sytuację związaną z postępującą pandemią, wysyłały swoich pracowników na pracę zdalną. (fot. Vinzent Weinbeer z Pixabay)
REKLAMA
  • Już na początku marca firmy obserwując sytuację związaną z postępującą pandemią, wysyłały swoich pracowników na pracę zdalną.
  • I o ile dość prostym zabiegiem było zapewnienie odpowiedniego sprzętu (znaczna większość osób korzysta już z laptopów), o tyle dostosowanie zasad BHP do tej nowej rzeczywistości stało się wyzwaniem.
  • Z jednej strony jest to konieczność zadbania o pracowników, o komfort ich pracy, a z drugiej - bieżące dostosowywanie zasad do nowych wymogów i wytycznych sanitarnych.

GUS przeanalizował, jak wyglądała kwestia pracy zdalnej w dobie pandemii. Według stanu na koniec marca 2020 r. udział osób, które pracowały zdalnie w związku z sytuacją epidemiczną w ogólnej liczbie pracujących objętych badaniem „Popyt na pracę”, wyniósł 11 proc. Ta forma pracy była stosowana w szerszym zakresie w sektorze publicznym niż prywatnym. Pod koniec marca, czyli w dwóch pierwszych tygodniach lockdownu, w tym pierwszym na home office był niemal co 6. pracujący, zaś w sektorze prywatnym co 12. pracujący.

- Dla wszystkich ta sytuacja była nowa. Nikt też nie przewidywał, że pandemia w tak dużym stopniu wpłynie na funkcjonowanie firm. Dlatego pracodawcy w bardzo krótkim czasie musieli zweryfikować swoje dotychczasowe procedury związane z zapewnieniem bezpieczeństwa pracy swoim pracownikom i uwzględnić w nich wszystkie zalecenia Ministerstwa Zdrowia i Sanepidu. Jednocześnie zrobiliśmy dokładną analizę poszczególnych stanowisk pracy u naszych klientów. Wzięliśmy pod uwagę prawie 400 stanowisk i oszacowaliśmy na jakie ryzyka narażone są osoby wykonujące daną pracę w czasie COVID-19 - mówi Łukasz Wawrzyniak, dyrektor działu BHP w W&W Consulting.

Gotowy na nową rzeczywistość 

Wawrzyniak wylicza, że w ciągu 3 miesięcy jego firma przeszkoliła ponad 3500 osób z zakresu zmian związanych z COVID-19.

- Szkolenia obejmowały zarówno szkolenia wstępne, jak i okresowe, zaplanowane zostały w oparciu o wytyczne Ministerstwa Zdrowia i Sanepidu. Dodatkowo, dla wybranych funkcji w firmach, opracowaliśmy checklisty kontroli własnych stanowisk pracy zorganizowanych w warunkach domowych, które pomagają pracownikom zadbać o bezpieczeństwo pracy w trybie home office - dodaje Wawrzyniak.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Bezpieczeństwo pracowników na home office. O tym trzeba pamiętać

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.