PARTNER PORTALU partner portalu

Bariery utrudniają funkcjonowanie polskich firm na rynku UE

Polscy przedsiębiorcy często etykietują swoje produkty jako wyprodukowane w UE, a nie w Polsce. Dzięki temu są one chętniej kupowane za granicą. Sytuacja polskich dostawców w najistotniejszych branżach eksportowych: stolarki otworowej, transportowej, rolno-spożywczej, kosmetycznej, jest dodatkowo komplikowana przez napotykane przez nich bariery - wynika z raportu "Bariery dla polskich przedsiębiorców działających na rynkach Unii Europejskiej".
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Bariery utrudniają funkcjonowanie polskich firm na rynku UE

Polska jest szóstą gospodarką w Unii Europejskiej. Brak nam jednak spójnej, silnej marki narodowej. Raport "Bariery dla polskich przedsiębiorców działających na rynkach Unii Europejskiej" analizuje sytuację polskich dostawców towarów i usług.

Polscy przedsiębiorcy często etykietują swoje produkty jako wyprodukowane w UE, a nie w Polsce. Dzięki temu są one chętniej kupowane za granicą. Sytuacja polskich dostawców w najistotniejszych branżach eksportowych: stolarki otworowej, transportowej, rolno-spożywczej, kosmetycznej, jest dodatkowo komplikowana przez napotykane przez nich bariery.

- Bariery formalne to np. przepisy, które wprowadza dane państwo. Tu dobrym przykładem jest Francja. Dzięki jej staraniom polscy przedsiębiorcy mają w zasadzie zamknięty rynek, jeżeli chodzi o usługi transportowe we Francji. Do barier nieformalnych zaliczamy, często spotykany, tzw. czarny PR - mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl, Krzysztof Gigol, ekspert Fundacji Republikańskiej.

Czytaj też: Przedsiębiorcy nie mają wątpliwości. Coraz trudniej prowadzi się biznes w Polsce

Z innymi barierami musi się natomiast mierzyć branża kosmetyczna.

- W porównaniu do innych krajów Polska nie ma wyrobionej silnej marki. Firmy w swoich strukturach cenowych powinny wydawać określone pieniądze na budowę marki, na razie są to wciąż niewielkie środki - mówi Roman Rabantek, ekspert Fundacji Republikańskiej.

Branżę kosmetyczną ogranicza również brak nowoczesnej technologii. Producenci w innych krajach posiadają technologie oparte na mikrobiologii i nanotechnologii. To bardzo nowoczesne rozwiązania, rzadko kiedy wprowadzane przez naszych producentów. W Polsce pojawia się dużo start-upów kosmetycznych, nie wszystkie natomiast posiadają certyfikaty związane z naturalnością i ekologią.

- Raport "Bariery dla polskich przedsiębiorców działających na rynkach Unii Europejskiej" powstał, ponieważ brakuje silnego głosu, że polscy przedsiębiorcy na rynkach UE napotykają bariery, których napotykać nie powinni - mówi Kamil Orzeł, członek zarządu Fundacji Republikańskiej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.