PARTNER PORTALU partner portalu

Bagatelizując emocje w biznesie, lekceważymy motywację pracowników

- Emocje i motywacja to nierozerwalne elementy - mówi Stanisław Borawski, psycholog z Uniwersytetu SWPS, współzałożyciel firmy Common Wombat. - Ludzie na poziomie racjonalnym wiedzą, co powinni zrobić, jednak sama wiedza nie wystarczy, by pojawiło się działanie. Potrzebne są emocje.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Bagatelizując emocje w biznesie, lekceważymy motywację pracowników

  • Cechą dobrego menedżera jest zdolność budowania pozytywnych emocji i nawiązywania więzi z innymi ludźmi, dzięki czemu jest w stanie zbudować zespół zaangażowanych ludzi, pozytywnie wpływających na wyniki całej firmy.
  • Tymczasem menedżerowie niechętnie podejmują się działań związanych z rozwojem emocji, uważając to za osłabienie swojej pozycji w oczach podwładnych.
  • Bez emocji natomiast nie ma skutecznej motywacji.

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że emocje nie idą w parze z biznesem. Nic bardziej mylnego. To połączenie wydaje się nietypowe, ponieważ prowadzenie firmy kojarzy się bardziej z twardą ręką i zarabianiem pieniędzy, a nie z uczuciami.

- Osoby emocjonalne kojarzą się z ciepłymi ludźmi, trzymającymi uczucia na wierzchu. Obraz ten nie pasuje do biznesu, zwłaszcza dla tych, którzy traktują go jak pole walki – albo ty zjesz innych, albo oni ciebie. To nie jest dobre podejście - mówi dr Stanisław Borawski, psycholog z Uniwersytetu SWPS, współzałożyciel firmy Comon Wombat.

- Gdy rozmawiam z menedżerami czy HR-owcami i przechodzimy do tematu emocji, pojawia się w ich wypowiedziach sceptycyzm. Poważni biznesmeni nie chcą rozmawiać o emocjach. Te, które się pojawią i o których się mówi, to radość związana z sukcesem lub irytacja z powodu nieudanego projektu czy też wobec niekompetencji pracowników i przełożonych. To dość wąski wachlarz - dodaje Borawski.

Czytaj też: Andrzej Blikle o nauce empatii w biznesie

Menedżerowie niechętnie podejmują się działań związanych z rozwojem emocji, uważając to za osłabienie swojej pozycji w oczach podwładnych, a także pokazanie siebie jako osoby niepewnej swojej wartości i, w dalszej perspektywie, pozwalającej na wykorzystywanie. To błąd, ponieważ cechą dobrego menedżera jest zdolność budowania pozytywnych emocji i nawiązywania więzi z innymi ludźmi, dzięki czemu jest w stanie zbudować zespół zaangażowanych ludzi, pozytywnie wpływających na wyniki całej firmy.

Emocje napędzają motywację

Warto pamiętać, że nie da się pozostawić emocji przed drzwiami do biura. Tym bardziej, że praca jest jednym z elementów naszego życia, który sporo ich wywołuje. Dlatego istotne jest, aby zdać sobie sprawę z ich znaczenia.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.