Małe i średnie przedsiębiorstwa w czasie pandemii porzuciły długookresowe strategie; plany na 2021 r. robi 5 proc. z nich, a większość podejmuje decyzje bez wcześniejszych założeń, z dnia na dzień - wynika z badania Krajowego Rejestru Długów i NFG.

- Blisko co czwarty przedsiębiorca przed pandemią tworzył harmonogram działań na najbliższy miesiąc. Ponad 31 proc. firm planowało swoje działania z kwartalnym wyprzedzeniem. Co piąty planował najbliższe pół roku.
- W czasie pandemii w widoczny sposób zwiększyła się grupa firm, które podejmują decyzje z dnia na dzień oraz z miesięcznym wyprzedzeniem.
- Zdecydowanie zmalał natomiast odsetek przedsiębiorców, którzy planują działania na najbliższy rok i tych, którzy planują najbliższe pół roku.
Jak wskazują autorzy badania "Płynność finansowa MŚP w pandemii", przeprowadzonego wśród przedsiębiorców w IV kwartale br. na zlecenie Krajowego Rejestru Długów (KRD) i firmy faktoringowej NFG, w czasie pandemii w widoczny sposób zwiększyła się grupa firm, które podejmują decyzje z dnia na dzień (+8 pp.) oraz z miesięcznym wyprzedzeniem (+7,2 pp.). Zdecydowanie zmalał natomiast odsetek przedsiębiorców, którzy planują działania na najbliższy rok (-11,2 pp.) i tych, którzy planują najbliższe pół roku (-6,6, pp.).
Eksperci zwracają przy tym uwagę, że planowanie działań z wyprzedzeniem nie było priorytetem mikro, małych i średnich firm również w czasach prosperity. Blisko co czwarty przedsiębiorca (24,8 proc.) przed pandemią tworzył harmonogram działań na najbliższy miesiąc. Ponad 31 proc. firm planowało swoje działania z kwartalnym wyprzedzeniem. Co piąty (19,8 proc.) planował najbliższe pół roku, a "tylko 17 proc. planowało odważnie cały najbliższy rok". Z kolei 7 proc. respondentów podejmowało decyzje ad hoc.
Czytaj też: Gowin: Całkowity miesięczny lockdown to koszt blisko 100 mld zł
Według ekspertów KRD, brak myślenia o rozwoju to działanie na granicy egzystencji. Prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki przyznaje, że z powodu pandemii firmy w krótkim czasie musiały stawić czoła recesji, wiele koncepcji biznesowych legło w gruzach, a część branż, jak: HoReCa, MICE, fitness, beauty z dnia na dzień straciły źródło dochodu.

KOMENTARZE (0)