Wedle ogólnoeuropejskiego badania Deloitte szykują się oszczędności w Europie. Wzrost przychodów firm w ostatnich latach pchnie przedsiębiorców do oszczędzania. W Polsce cięcie kosztów będzie, ale nie jest przeprowadzane optymalnie.

• 83 proc. firm europejskich zadeklarowało, że w ciągu najbliższych 24 miesięcy rozpocznie redukcję kosztów.
• Docelowo europejscy przedsiębiorcy chcą zejść poniżej 10 proc. w redukcji. Prawie połowa (48 proc.) respondentów uważa, że największą barierą jest implementacja przyjętych planów, a dla 32 proc. jest to brak zrozumienia strategii redukcji kosztów. W Polsce ten brak zrozumienia miał ponad dwa razy więcej wskazań (71 proc.).
• W ciągu najbliższych 24 miesięcy aż 71 proc. polskich menedżerów planuje redukcję kosztów we wszystkich działach w swojej firmie.
Wedle danych zebranych przez Deloitte, mimo rosnących przychodów w całej Europie i możliwym potencjale w cięciu kosztów, polskie firmy nie radzą sobie z redukcją wydatków.
W ciągu ostatnich dwóch lat 67 proc. dużych firm europejskich odnotowało wzrost przychodów, a 76 proc. przewiduje ich wzrost w ciągu najbliższych dwudziestu czterech miesięcy. Nad Wisłą ten optymizm podziela 86 proc. przedsiębiorców. Jednak gospodarcza niepewność skłania firmy na Starym Kontynencie do koncentrowania się na redukcji kosztów.
Jak wynika z badania firmy doradczej Deloitte „Thriving in uncertainty. Deloitte’s first biennial cost survey” dla polskich i europejskich firm cięcie kosztów jest sposobem na osiągnięcie wzrostu i poprawę wydajności. Jednocześnie aż 57 proc. firm w Europie przyznaje, że nie są dostatecznie skuteczne w obniżaniu kosztów.
Aby rosnąć, muszą oszczędzać
83 proc. firm europejskich zadeklarowało, że w ciągu najbliższych 24 miesięcy rozpocznie proces redukcji kosztów. W Polsce przeważająca większość ankietowanych przedsiębiorców udzieliła analogicznej odpowiedzi. Dla europejskich menedżerów najważniejszym priorytetem na najbliższe dwa lata jest wzrost sprzedaży (30 proc.), rentowność oraz redukcja kosztów (po 28 proc.). W Polsce głosy te rozkładały się nieco inaczej.
Jako najważniejszy priorytet polscy respondenci wskazywali rentowność (57 proc.), przed redukcją kosztów (43 proc.) oraz wzrostem sprzedaży (29 proc.).
Czytaj też: Co zrobić w przypadku koniecznej sukcesji firmy?


KOMENTARZE (0)