Axel Parkhouse o robotyzacji na rynku pracy i wyzwaniach, jakie ze sobą niesie

O wyzwaniach na rynku pracy, nieuniknionej robotyzacji, problemach, z jakimi będą musieli mierzyć się menedżerowie, rozmawiamy z Axelem Parkhouse, prezesem grupy Arthur Hunt, która od ponad 25 lat specjalizuje się w usługach z zakresu Executive Search i HR Consulting.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Axel Parkhouse o robotyzacji na rynku pracy i wyzwaniach, jakie ze sobą niesie

  • Axel Parkhouse stoi na czele grupy Arthur Hunt, międzynarodowej organizacji, która od 25 lat podpowiada jak sprawnie zarządzać kapitałem ludzkim przedsiębiorcom we Francji, Austrii, Polsce, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Rumunii czy Rosji.
  • W rozmowie z nami wyjaśnia jak przygotować się na transformację w firmie, której w związku ze zmianami technologicznymi nie unikniemy. Wskazuje też, jakie błędy najczęściej popełniają w takich sytuacjach menedżerowie.
  • - Zarządzenie zmianą nie polega bowiem na uporczywym powtarzaniu przez 6 miesięcy tego, co ulega zmianie, oczekując, że to przekona pracowników - wskazuje Parkhouse.

Jaka jest przyszłość pracowników? Może zrobotyzowana?

- To bardzo realna wizja. W ciągu najbliższych 10 lat automatyzacja wystąpi na szeroką skalę, a jej stopień będzie zależny od sektora gospodarki i typu działalności. Jeden z naszych klientów z branży produkcyjnej, który zatrudnia powyżej 100 000 pracowników, planuje zakup ponad 7 000 robotów do 2021 roku. Niemniej nie liczba robotów jest tu istotna, a spodziewany wynik tej inwestycji.

Koszt jednego robota, który ma wykonywać dosyć proste zadania, waha się pomiędzy 50 a 70 tys. euro, a szacowany zwrot w ciągu 3 lat będzie 2,5 raza przewyższał poniesione koszty. Warto przy tym wspomnieć, iż roboty będą ekwiwalentem pracy bezpośredniej wykonywanej przez ludzi, bez dodatkowych innowacji. Przy obecnych założeniach i planach automatyzacji roboty dramatycznie zmieniają zakres prac osób ze średniego szczebla stanowisk, pozostawiając nieznacznie zmienione zadania dla tych, którzy piastują niższe i wyższe role na produkcji.

Według firmy Grand View Research globalny rynek chatbotów będzie rósł rok do roku o 24,3 proc. Coraz śmielej wkraczać ma też na rynek HR. Czy obawy, że sztuczna inteligencja zastąpi pracownika działu HR, są uzasadnione?

- Nie na tym etapie. Oczywiście technologia się rozwija, stwarzając coraz więcej możliwości również w obszarze HR. Na ten moment chatboty mogą wykonywać administracyjne zadania – np. związane z zasadami przygotowania „odcinka wypłaty”, ale już bez wdawania się w szczegóły jego wyliczenia dla poszczególnych pracowników. Do tego potrzebna już jest wiedza ekspercka. Przed HR business partnerami nadal są duże wyzwania i świetlana przyszłość, jeśli chodzi o ich znaczenie w organizacji.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

3 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Szym 2018-08-13 12:27:03

To dobra mobilizacja na przesiadkę na rower, oszczędność i aktywność to lubię!

Wrocl 2018-08-13 12:16:43

Nie rozumiem, dlaczego środowisko jest tak pomijane pod wszystkimi względami, chrońmy środowisko i uaktywnijmy opłatę emisyjną!

Wit121 2018-08-13 10:59:19

przeciez to, ze paliwo jest droższe to nie jest wina oplaty emisyjnej, bo te akurat placa wielkie korporacje paliwowe tylko żydów co namowili trumpa do ataku na Iran

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.