PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Automat jak brat, ale nie ufamy mu bezgranicznie

Komu ufamy bardziej i ile samodzielności chcemy przekazać maszynom? To dobre pytania. Badania pokazują, że chcemy udziału inteligentnych maszyn w naszym życiu, ale boimy się zaufać podejmowanym przez nie decyzjom. Obowiązuje zasada: not perfect but proven. Człowiek nie działa idealnie, ale jest sprawdzony.

  • Gabriel Paździor
    GP
  • 26 mar 2019 11:25
Automat jak brat, ale nie ufamy mu bezgranicznie
Automatyzacja to proces przenoszenia różnych czynności spośród obowiązków wykonywanych przez człowieka do domeny czynności obsługiwanych przez komputery i automaty. (fot. pixabay.com)
REKLAMA
  • Polem doświadczalnym, na jakim najszerzej testowane są procesy automatyzacji, wydaje się obecnie transport i zwłaszcza samochody autonomiczne.
  • Statystyka pokazuje, że automat myli się rzadziej niż człowiek, a mimo to wolimy ufać temu drugiemu, gdy od jego decyzji zależy wykonywana dla nas praca lub usługa. To interesujące zjawisko psychologiczne.
  • Mimo takich obserwacji i innych problemów, rośnie liczba osób pozytywnie nastawionych do autonomicznych pojazdów.

Jak przekonuje, przyglądający się sprawie automatyzacji w życiu społecznym i w gospodarce dr Artur Modliński z Katedry Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, papierkiem lakmusowym nastawienia człowieka do robotów mogą być samochody.

- Ich ideą jest możliwość podróżowania bez pomocy człowieka - kierowcy - podkreśla w komentarzu specjalista ds. zarządzania. - Dotychczas szczególnym zainteresowaniem cieszyło się metro, które obsługiwane było zdalnie - bez motorniczego w pojeździe. Taka technologia zaczęła rozprzestrzeniać się na całym świecie po sukcesie, jaki odniosło to rozwiązanie w Mediolanie. Obecnie rośnie ilość ośrodków miejskich, które decydują się zaadaptować taką formę transportu publicznego.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Dotychczas największe wysiłki zostały poczynione w obszarze komercjalizacji autonomicznych samochodów. Głównym celem firm zainteresowanych takim działaniem jest wyposażenie samochodu w sztuczną inteligencję. Ona uczy się rozpoznawać kształty i podejmować decyzje, aby bezpiecznie dowieźć pasażera z miejsca A do B. Tego rodzaju rozwiązanie budzi jednak wiele obaw społecznych w zakresie bezpieczeństwa zarówno podróżujących, jak i innych uczestników ruchu.

Czytaj też: Automatyzacja w Europie wchodzi w nową fazę

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Automat jak brat, ale nie ufamy mu bezgranicznie

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.