PARTNER PORTALU partner portalu

Andrzej Blikle o nauce empatii w biznesie

Empatii można się nauczyć, ale trzeba chcieć w sposób szczery i autentyczny budować relację z drugim człowiekiem. Menedżer musi przyjąć to jako życiową zasadę - mówi prof. Andrzej Blikle.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Andrzej Blikle o nauce empatii w biznesie

  • Coraz więcej organizacji zdaje sobie sprawę, że empatia jest ważna.
  • W firmach rodzinnych menedżerowie są często empatyczni - wyróżniają się pod tym względem na tle innych spółek.
  • Nie oznacza to jednak, że w korporacjach nie ma empatii - wszystko zależy od organizacji.

Sporo mówi się o empatii w biznesie. W polskich firmach mamy jej dużo?

Prof. Andrzej Blikle, członek rady Fundacji Bankowej im. Leopolda Kronenberga: - To zależy od firmy. Nie znam badań, które zajmowałyby się tą kwestią. Natomiast prof. Janusz Czapliński sprawdził poziom zaufania w społeczeństwie - niestety pod tym względem wypadamy marnie. Polacy ufają głównie swojej rodzinie, w pozostałych obszarach jest znacznie gorzej.

Niemniej jednak coraz więcej organizacji zdaje sobie sprawę, że empatia jest ważna. Trzeba jednak być ostrożnym, ponieważ niektórzy pracodawcy zrobili z niej narzędzie do zarabiania pieniędzy. Są firmy mierzące poziom empatii w miejscach pracy, np. w skali od 0 do 100. Istnieje zagrożenie, że biznes będzie chciał ścigać się, aby mieć jak najwyższe wskaźniki w tym obszarze. Tutaj dostrzegam niebezpieczeństwo.

Czy polscy liderzy są empatyczni?

- Wszystko zależy od organizacji. W firmach rodzinnych menedżerowie są często empatyczni - oczywiście na tyle, na ile są empatyczni w rodzinie. Myślę jednak, że wyróżniają się pod tym względem na tle innych firm. Nie oznacza to jednak, że w korporacjach nie ma empatii. Przykładowo, Sodexo z siedzibą w Warszawie ma świetnego prezesa - znam go osobiście i wiem, że to empatyczna osoba.

Czy empatyczny lider jest w stanie pociągnąć za sobą zespół i stworzyć dobrą atmosferę w pracy?

- Nie ma żadnego automatyzmu. Empatia to stan ducha, ale również swego rodzaju cnota i umiejętność. Co jednak najważniejsze, trzeba chcieć dążyć do tego stanu - to podstawa. Musimy również znać pewne techniki i nie stosować ich w sposób manipulacyjny, czyli nie powinny służyć temu, by kogoś oszukać czy skrzywdzić.

Swoje szkolenia zazwyczaj zaczynam od aktywnego słuchania. Muszę przyznać, że wielu osobom przychodzi to z trudem. Jeśli nie potrafimy słuchać, to nie zostaniemy wysłuchani ani nie stworzymy dobrych relacji z innymi ludźmi. Umiejętność słuchania jest niezbędna do nawiązania partnerskiej współpracy. Ta zależność jest ściśle związana ze zjawiskiem empatii.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.