PARTNER PORTALU partner portalu

Amazon: Dane o sprzedawcach wspomagają działalność biznesową firmy

Odpowiadając na pytania Kongresu USA w ramach trwającego dochodzenia antytrustowego Amazon oświadczył, że zagregowane dane gromadzone o niezależnych sprzedawcach korzystających z serwisu koncernu do sprzedaży swoich towarów służą "wspomaganiu działalności biznesowej" firmy.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Amazon: Dane o sprzedawcach wspomagają działalność biznesową firmy

Pytania skierowano do Amazona w ramach toczącego się dochodzenia antymonopolwego przeciwko firmie Jeffa Bezosa, które swoim zakresem obejmuje również relacje giganta e-handlu z zewnętrznymi firmami korzystającymi z jego serwisu do celów sprzedażowych.

Według Amazona, dane o sprzedawcach gromadzone są z publicznie dostępnych źródeł i zbierane również na temat sprzedaży własnych produktów firmy. Przetwarzane są przez zespoły pracowników zajmujące się sprzedażą. Koncern podkreślił, że w celach "wspomagania działalności biznesowej" nie są wykorzystywane dane indywidualnych sprzedawców. Żadne informacje nie są natomiast wykorzystywane do prac przy udostępnianiu nowych produktów ani przy wycenie marek własnych firmy, których na Amazonie jest około 158 tys.

Jak przypomina agencja Reutera, zewnętrzni sprzedawcy korzystający z możliwości dystrybucji swoich towarów za pośrednictwem Amazona od dłuższego czasu obawiają się, że największa na świecie platforma sprzedażowa w internecie wykorzystuje gromadzone na ich temat dane do ograniczania ich konkurencyjności wobec własnych produktów i sprzedaży.

Czytaj też: Sezon świąteczny rozpoczęty. Amazon zatrudni 9 tys. pracowników

W odpowiedzi przekazanej Kongresowi Amazon stwierdził też, iż dane używane są do analizy popytu na produkty, co stanowi "standardową praktykę" w dystrybucji detalicznej. Koncern poinformował również, że zastrzega sobie prawo do zalecania obniżki cen sprzedawcom zewnętrznym dystrybuującym towary na Amazonie, jeśli wykryje, iż te same dobra sprzedają gdzie indziej za mniejszą kwotę.

Algorytm Amazona dyktujący kolejność wyświetlania towarów na stronach sklepu firmy nie bierze według koncernu pod uwagę czynników takich jak to, czy sprzedawca wykupił płatne reklamy, czy jest marką konkurencyjną, ani czy zapisał się do programu logistyki Amazona. Czynnikami, które stanowią podstawę dla działania algorytmu są natomiast dostępność towarów, ich cena oraz częstotliwość ich nabywania przez konsumentów - zapewnia Amamon.

Agencja Reutera podkreśla, że koncern Bezosa w udzielonej Kongresowi odpowiedzi nie podał szczegółów, o które prosiła komisja prowadząca postępowanie. Chodzi m.in. o informacje, jak wiele towarów marek własnych Amazona dystrybuowanych jest tam po cenach kosztów bądź poniżej ich wartości, ile Amazon zarabia na ich sprzedaży, a także jakie zasady stosuje przy wycenianiu usług dla sprzedawców zewnętrznych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.