PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

8 sposobów na zwiększenie zaangażowania pracowników

Trzy zdania, pod którymi mógłby podpisać się aktywny pracownik, brzmią: „To mnie inspiruje i chcę to robić”, „Dzięki tej pracy odniosę sukces” i „ Kocham to co robię”. Osoby zafascynowane swoją pracą stanowią wartość dodaną dla całej organizacji.

  • Autor:JP
  • 16 lis 2015 18:27
8 sposobów na zwiększenie zaangażowania pracowników
Pracownicy emocjonalnie związani z firmą nie zawiodą w sytuacjach kryzysowych. /Fot. Shutterstock
REKLAMA

Aktywna postawa i dodatkowy wysiłek wkładany w codzienną pracę prowadzą do rozwoju firmy, a tym samym do umocnienia jej pozycji wizerunkowej. Oddani pracownicy wpływają na wzrost produktywności, rozwój innowacji oraz zmniejszenie liczby konfliktów i absencji.

Warto pamiętać, że pracownicy emocjonalnie związani z firmą nie zawiodą w sytuacjach kryzysowych. Zaangażowanie pracowników jest i będzie metodą na zwiększenie efektywności organizacji.

Międzynarodową organizacją badawczą, która zajmuje się mierzeniem poziomu zaangażowania pracowników, jest Instytut Gallupa. W 1988 roku opatentował on kwestionariusz „Q12” zawierający wyselekcjonowane pytania, opierające się na czynnikach wpływających na proces zaangażowania. Badacze wyróżnili trzy typy pracowników:

Pracownik zaangażowany – w pełni oddany swojej pracy, z którą się utożsamia. Jest motorem napędowym rozwoju firmy. 

Pracownik niezaangażowany – nie poświęca swoim obowiązkom zbyt dużej uwagi. W pracy jest obecny fizycznie, poświęca jej wymagany czas, ale nie wkłada w nią energii. Nie jest z nią emocjonalnie związany.

Pracownik aktywnie niezaangażowany – jest niezadowolony ze swojej pracy. Nie odczuwa satysfakcji z wykonywanych obowiązków, ponadto poświęca energię na wyrażanie swojego niezadowolenia na zewnątrz organizacji, tym samym podważając jej autorytet.

Co zwiększa zaangażowanie?

Wyniki badań z lat 2011-2012, opublikowane przez Instytut Gallupa pokazują, iż w skali globalnej tylko 13 proc. pracowników jest zaangażowanych w swoją pracę, zaś w Europie Środkowej i Wschodniej wskaźnik ten wynosi 11 proc.

Jak wygląda sytuacja w Polsce? Badania pokazują, iż 17 proc. pracowników jest zaangażowanych w pracę, niezaangażowanych jest 68 proc., zaś 15 proc. wykazuje aktywne niezaangażowanie.

Pojęcie zaangażowania oraz jego aktywnego braku może nasuwać wniosek, iż niezależnie od poziomu satysfakcji z pracy pracownik wyzwala emocje, które mogą wpływać na atmosferę panującą w zespole.

Entuzjazm może prowadzić do rozwoju oraz wspólnego pozytywnego zaangażowania, natomiast negatywne emocje, wyzwalane przez niezadowolonego pracownika, mogą spowodować spadek produktywności oraz zmniejszenie szacunku wobec firmy – zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji. Postawa niezaangażowana i bierna prowadzi z kolei do spowolnienia rozwoju oraz braku przywiązania emocjonalnego ze strony pracownika.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: 8 sposobów na zwiększenie zaangażowania pracowników

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.