PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

70 proc. zmian w polskich firmach kończy się niepowodzeniem

Większość wdrożeń w polskich firmach kończy się niepowodzeniem - wynika z badania Szkoły Zarządzania Zmianą. Najlepiej jest w branży produkcyjnej, a najgorzej w IT i usługach.

70 proc. zmian w polskich firmach kończy się niepowodzeniem
Najczęściej wykorzystywanym narzędziem komunikacji było spotkanie informacyjne kierowników liniowych ze swoimi podwładnymi (Fot.: Pixabay)
REKLAMA
  • Tylko 30 proc. respondentów Ogólnopolskiego Badanie Zarządzania Zmianą stwierdziło, że rozpatrywana zmiana osiągnęła w pełni zakładane cele.
  • Inaczej mówiąc 70 proc. zmian wprowadzanych w polskich organizacjach nie osiągnęło celów na poziomie w pełni zadowalającym inicjatorów zmian.
  • Znacznie lepiej od średniej radziła sobie z wdrażaniem zmian branża produkcyjna, gdzie poziom realizacji celów sięgnął 48 proc. Na drugim końcu stawki znalazły się branża IT ze skutecznością 19 proc. i usługi - 18 proc.

Ponad 20 proc. zmian wdrażano „na czuja” - nie wykorzystywano żadnej formalnej metodyki zarządzania zmianą. Sukces zmiany zależy od koncentracji na jednej, dobrze opanowanej metodyce zarządzania zmianą i konsekwencji w jej stosowaniu.

Najczęściej wykorzystywanym narzędziem komunikacji było spotkanie informacyjne kierowników liniowych ze swoimi podwładnymi, ale najskuteczniejszym narzędziem komunikacji okazała się kanwa zmiany, czyli strategiczny plan zapisany na jednej kartce.Potwierdza się wniosek z poprzednich Badań, że korzystanie z większej liczby narzędzi komunikacyjnych zwiększa szanse na sukces wdrażanej zmiany.

Polskie organizacje podają, że często (78 proc. odpowiedzi) dają pracownikom możliwość wyrażenia swoich opinii na temat zmiany, jednakże skuteczność korzystania z tego sposobu angażowania pracowników w zmiany wyniosła tylko 52 proc., czyli mniej niż dla całości odpowiadających.

- To może sugerować, że w polskich firmach nie umiemy w pełni wykorzystać możliwości ze zbieranych informacji. Być może informacje są zbierane z opóźnieniem lub są niskiej jakości z powodu kryzysu zaufania wynikającego z braku otwartości i przejrzystości liderów zmian - komentuje Wiesław Grabowski - doradca organizacyjny, trener i coach biznesu.

Największy negatywny wpływ na wdrażanie zmiany - zdaniem ankietowanych - miały emocje pracowników (17 proc.) oraz sabotowanie procesu zmian przez niektórych pracowników (8 proc.).

W przypadku najsilniejszego pozytywnego ankietowani wskazywali przede wszystkim na postawę menedżerów najwyższego szczebla (55 proc.) oraz pracę zespołową (51 proc.).

Ogólnopolskie Badanie Zarządzania Zmianą przeprowadzono w listopadzie i grudniu 2017 r. przez Szkołę Zarządzania Zmianą. W badaniu wzięło udział 276 respondentów. Co czwarty należał do kadry zarządzającej organizacją, a niemal 40 proc. kierowało wdrożeniem opisywanej zmiany (samodzielnie lub w ramach zespołu projektowego).

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: 70 proc. zmian w polskich firmach kończy się niepowodzeniem

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.