Szpikowski: w Polsce brakuje co najmniej 12 tys. inżynierów

- Przykład? Pracujemy dla wszystkich spółek kolejowych w Polsce i odnotowujemy bardzo duży wzrost zapotrzebowania na inżynierów w tej branży. To może być nawet 5 tys. osób w ciągu pięciu lat - mówi Tomasz Szpikowski, prezes Bergman Engineering.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Szpikowski: w Polsce brakuje co najmniej 12 tys. inżynierów

PODZIEL SIĘ


Autor: Jolanta Miśków

13 mar 2014 0:03


W Polsce brakuje 10 tys. inżynierów, w Niemczech 100 tys. - tak przedstawiał pan sytuację na rynku pracy jeszcze rok temu. Czy coś się zmieniło?

Tomasz Szpikowski, prezes Bergman Engineering: O tak, zmieniło, ale niestety na gorsze. W tej chwili dotacje do inwestycji w Polsce, premiowane przez takie instytucje jak np. PARP, dedykowane są w szczególności firmom, które zadeklarują u nas otwarcie działów badawczo-rozwojowych. Pojawiła się więc - obok dotychczasowego, niemałego zresztą zapotrzebowania - konieczność obsadzenia stanowisk inżynierami w tych właśnie działach. Ponadto w Polsce dużo się dzieje - są inwestycje w energetyce, w branży motoryzacyjnej, lotniczej. Deficyt inżynierów zamiast zmaleć, stał się jeszcze większy.

O ile?

Co najmniej o 20 proc.

Czyli pan go szacuje na co najmniej 12 tys. wakatów. To spory wzrost. W których branżach to zapotrzebowanie jest największe?

W branży energetycznej w tej chwili jest praca przy nowych projektach dla 2 tys. osób. Chodzi o budowę nowego bloku energetycznego w Opolu czy inwestycje związane z energią atomową - a więc duże projekty, które będą w Polsce lada moment realizowane. W całej branży lotniczej jest zapotrzebowanie na ok. 500 inżynierów, w branży motoryzacyjnej na ok. 300. Do tego dochodzą jeszcze projekty związane z restrukturyzacjami przedsiębiorstw gdzie też potrzebni są inżynierowie. Wówczas pracują oni na kontraktach jako szefowie projektu czy liderzy. Mieliśmy około tysiąca zapytań od klientów w tym obszarze. Więc zapotrzebowanie jest spore.

A co z koleją? Tu też planowane są duże inwestycje, wspomina się, że zaczyna brakować nawet maszynistów do pracy...

Koleje będą przeżywały teraz złoty okres. Pracujemy dla wszystkich spółek kolejowych w Polsce - prywatnych i państwowych i odnotowujemy bardzo duży wzrost zapotrzebowania na inżynierów w tej branży. I to zarówno w produkcji podzespołów, lokomotyw, jak i przy realizacji budów naszych nowych, szybkich kolei, a później ich obsługi. Ta branża przez dobrych kilkanaście lat stała w miejscu, nie było tu żadnych inwestycji, technika kolejarskie poupadały, aż w końcu coś się zaczęło dziać. Na tyle mocno, że do realizacji tych inwestycji będziemy potrzebowali w najbliższych pięciu latach od 3 do 5 tys. inżynierów.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

12 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Heh 2015-08-13 18:53:06

Bo umówmy się - nie ma bezrobotnych inżynierów...? Heh... Jestem mgr inżynierem chemikiem. Od 7 lat nie mam w ogóle pracy. Miałem dwie okazje przez te 7 lat pracować po 2 miesiące, oczywiście za płacę minimalną około 1100 zł na rękę, oczywiście bez żadnych szans na jakikolwiek rozwój czy awans. W latach 1995-2000 pracowałem za 650 zł i za 1100 zł na rękę. W latach 2002-2004 pracowałem za 1350 zł na rękę, ale to była nie firma tylko mordownia, w której na jednym etacie byłem jednocześnie technologiem, kierownikiem wydziału, specjalistą od iso, wdrożeniowcem, badaczem, laborantem, biuralistą, specjalistą od normalizacji, nadzorcą magazynów plus kilka innych funkcji. Potem już tylko sporadycznie miałem pracę, nigdy jednak nie zarabiałem więcej niż 1500 zł na rękę na miesiąc (z wyjątkiem tylko 5 miesięcy w 2006 roku). Kiedyś miałem w głowie tysiące syntez , metod, patentów, dziesiątki tysięcy wzorów chemicznych i, co ważniejsze, tysiace powiązań pomiędzy nimi. Potrafiłem tym sprawnie żonglować w głowie. Wykorzystałem z tego może 3 procent. Od 7 lat nie mam pracy wogóle, od 9 lat nie mam pracy w zawodzie a od 20 lat nie mam pracy, którą by można nazwać rozwojową. Takie są efekty pracy tysięcy 'specjalistów' od innowacji, setek instytucji papierologicznych, biur konsultingowych, instytutów od marketingu i zarządzania, skostniałych profesorów i ich adiunktów na uczelniach i najróżniejszego rodzaju klik, korporacji antywolnorynkowych które wykorzystują regulacje rynkowe do swoich celów. Nie wiem skąd firmy konsultingowe czerpią wiadomości, chętnie poznam źródło i chętnie wyprowadzę z błędu. Mój adres: Gepard36(at)gmailcom P.S. W Czechach zus wynosi podobno 300 zł na miesiąc a w Austrii 600 zł. Proszę o takie dane z innych krajów.

inżynier praktyk 2014-03-27 00:19:45

Jako 67 letni inżynier mechanik o specjalności: obrabiarki, narzędzia i technologia budowy maszyn + dwie specjalizacje zawodowe a w tym z zakresu trwałości i niezawodności maszyn roboczych z prawie 40 letnią praktyką gotów jestem podjąć pracę zawodową w Tarnowskich Górach. Czekam na oferty ale tylko z godziwą płacą.

Doświadczony inżynier 2014-03-26 18:02:03

Bardzo mnie to cieszy że zapotrzebowanie na konkretne zawody inżynierskie rośnie , niestety pokutuje na rynku zarówna bariera wieku. Tych bez doświadczenia a w szczególności tych z ogromnym doświadczeniem . Ja mam doświadczenie ponad 30 - letnie, inż. mechanik i podyplomowo inż. budownictwa, staż w Polsce i za granicą a jednak wiek ... jest ogromna barierą z punku widzenia pracodawcy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.