PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Social media w Polsce mało przydatne w rekrutacji

- W Stanach Zjednoczonych 60-70 proc. wszystkich pracowników przedsiębiorstw ma swój profil na LinkedIn. W Polsce jest to ok. 13 proc. - mówi Piotr J. Langer, HR Business Partner w UniCredit.

Social media w Polsce mało przydatne w rekrutacji
REKLAMA
Czy social media są użyteczne w tworzeniu wizerunku pracodawcy i prowadzeniu rekrutacji?

Piotr J. Langer, HR Business Partner w UniCredit: - Zdecydowanie warto budować wizerunek w sieci, ale należy pamiętać o tym, że nie może to być pierwszorzędny kanał komunikacji. Robiliśmy badania w naszej firmie przy okazji różnych rekrutacji i pytaliśmy kandydatów np. o to, czy warto być na Facebooku, czy warto działać w social media.

Odpowiedzi od najmłodszych osób były najbardziej porażające. „Warto, ale nie traktując tego kanału jako fundamentu budowania komunikacji, ponieważ my korzystamy z Facebooka tak, jak wy korzystacie z telefonów komórkowych" - odpowiadali.

Oznacza to, że młody człowiek nie zwróci na nas uwagi w takim portalu, jeśli wcześniej nas nie pozna. Tak samo jak my nie będziemy mieli w swoim telefonie numeru do osoby, której w ogóle nie znamy albo nie wiemy, o czym w ogóle moglibyśmy z nią rozmawiać. Wbrew pozorom portale społecznościowe wcale nie są platformą, przez którą firma powinna zaczynać komunikację z młodym człowiekiem. Owszem, social media mogą pomóc zbudować pewną relację firmie z młodymi, ale najpierw muszą dać się poznać w inny sposób.

Czyli to jest trochę tak, że zanim social media zaczną służyć pracodawcy, ten będzie musiał stać się swego rodzaju znajomym młodej osoby na Facebooku?

- Dokładnie tak. I tutaj czyha też pewne niebezpieczeństwo. Media społecznościowe mają to do siebie, że coraz bardziej nas obnażają. Również firmy, rekruterów i HR-owców. Z własnego doświadczenie wiem, że to mocno przesuwa granicę w relacjach rekruter - kandydat. Zdarza się, że osoby, z którymi przeprowadzam rozmowy kwalifikacyjne, zanim przyjdą na spotkanie, lustrują mnie na Facebooku, LinkedIn, GoldenLine czy innych portalach, na których mam swój profil i swoją wiedzę na mój temat próbują wykorzystać podczas spotkania.

Często kandydaci schodzą na tematy prywatne i próbują budować relacje, przekraczając granice smaku, mówiąc np. ja też lubię kosza, może pójdziemy pograć? Odpowiadam może i owszem, ale nie taki jest cel naszej rozmowy. Także tutaj firmy i ich pracownicy muszą być ostrożni, co publikują w sieci.

Ale mówi pan, że Facebook nie jest tym pierwszym kanałem komunikacyjnym.

- Na pewno jeszcze nie w Polsce i nie w Europie Środkowo-Wschodniej. Jeśli popatrzymy na Stany Zjednoczone, Kanadę, Irlandię, Anglię - tam już to funkcjonuje bardzo mocno. Dla porównania - w Stanach Zjednoczonych 60-70 proc. wszystkich pracowników pracujących w przedsiębiorstwach ma swój profil na LinkedIn, w Polsce jest to ok. 13 proc.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Social media w Polsce mało przydatne w rekrutacji

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • kasia 2014-03-07 13:48:11

    "dobre osoby, które są faktycznie świetnymi fachowcami, nigdy się nie będą jakoś specjalnie promowały. One doskonale wiedzą, czym się wyróżniają i jakie są ich kompetencje, więc nie mają takiej potrzeby" - w tym jest sporo prawdy. Sama znam osoby, które są w moich kontaktach na LinkedIn, znam je bo z nimi pracowałam. Mnóstwo rekomendacji robiących ogromne wrażenie na osobach obcych. Natomiast ja jak je czytam, to się śmieję - pracowałam z niektórymi osobami i na pewno nie poleciłabym ich pracodawcy. Kultura Linked Inowa rekomendacji dział bowiem: wysyłam prosbe o rekomendację, a ponieważ nie powinno sie tego odmawiać, rekomendacja jest wystawian - oczywiście pozytywna. Natomiast osoby, które poleciłabym bez zawahania - nie mają ich wogóle lub mają ich niewiele. Mam więc wrażenie, że dziala tu zasada odwrotnej porporcji - im mnie tym lepiej. Nie zapominajcie o tym rekrutezry i pracodawcy.

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.