PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Premie finansowe mogą... zrujnować biznes i zniszczyć firmę

- W jednej z firm, w której przeprowadzałem audyt, okazało się, że z powodu premii w ciągu czterech lat obniżyli wyniki firmy o 40 proc. w stosunku do wzrostu który powinni byli corocznie robić - mówi Robert Reinfuss, doradca biznesowy i prezes HRM Consulting.

Premie finansowe mogą... zrujnować biznes i zniszczyć firmę
REKLAMA
W pańskiej opinii, jeden z najczęściej wykorzystywanych przez menedżerów sposobów motywowania pracowników - poprzez premie finansowe - nie tylko nie działa, ale może również przynosić katastrofalne skutki. Jak to możliwe? Przecież dla pracowników pieniądze są ważne...

Robert Reinfuss, doradca biznesowy i prezes HRM Consulting: Są bardzo ważne, ale pieniądze motywują do otrzymania dalszych pieniędzy, a nie do lepszej pracy.

Ale jeżeli pracownik wie, że za lepiej wykonywaną pracę będzie dostawał więcej pieniędzy, to czy wtedy jego efektywność nie będzie większa?

- Wydaje się, że tak, ale to jest tylko złudzenie. Pracownicy oczywiście chcą mieć więcej pieniędzy i to jest powód dla którego podejmują pracę. To jest jak zakup w sklepie. Podejmują pracę, ponieważ chcę zarabiać pieniądze, ale to nie znaczy, że pieniądze motywują pracowników do wykonywania konkretnej pracy. Nie znaczy to że bardziej im się chce i że bardziej są zaangażowani. Owszem, można od pracowników kupić wykonanie dodatkowej pracy, np. w formie nadgodzin. „Zostań dwie godziny dłużej, a zapłacę ci tyle i tyle". Jednak to się sprawdza w przypadku stanowisk bardzo prostych, gdzie jest jasna instrukcja wykonania i określona płaca, a przy tym - krótki termin wykonania i natychmiastowa zapłata. Trudno to jednak nazwać motywowaniem. Premia motywuje do otrzymania premii a nie do zrobienia czegoś fajnego, nie buduje zaangażowania, nie podnosi wydajności. Premiowanie to nie jest motywowanie.

Skąd zatem taka popularność premii jako narzędzia podnoszenia efektywności zespołu wśród menedżerów?

- Po pierwsze chciałbym podkreślić, że istnieje ogromny dysonans pomiędzy tym, co mówi nauka na temat motywowania: teorie, badania i doświadczenia ludzi, którzy zajmują się motywacją, a tym, co robi biznes. Otóż nauka zgodnie twierdzi, że pieniądze nie motywują. Doświadczenia praktyczne, w tym amerykańskie - a to przecież Amerykanie wymyślili premie - mówią, że stosowanie premii przez dłuższy czas, szczególnie w sytuacjach bardziej złożonych przynosi negatywny skutek i pogarsza wyniki.

Rozumiem, że pracownicy do wszystkiego się przyzwyczajają - do otrzymywanych premii również. Ale trudno mi sobie wyobrazić, że premie mogą mieć na nich tak negatywny wpływ, że doprowadzą firmę do ruiny...

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (8)

Do artykułu: Premie finansowe mogą... zrujnować biznes i zniszczyć firmę

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Pracodawca 2015-09-22 13:17:53

    Artykuł ciekawy... ale napisany pod publiczkę, by zaszokować :) Same ogólniki, żadnego konkretu. Bo faktycznie prowadzono badania i wykazano, że płacenie za coś zmniejsza chęć do robienia tego spontanicznie... Ale jak konkretnie wykorzystać tą wiedzę w praktyce, to już inna sprawa. I artykuł też tego nie wyjaśnia. Niestety...

  • wujekdobrarada 2014-01-02 23:30:07

    oj mogą mogą, niechaj każdy byznesmen (nie mylić proszę z biznesmenami) dorobkiewicz wyrwie to z kontekstu i/lub zastosuje skrót i przedstawi na forum swoim pracownikom,

  • Krzysiek 2014-01-02 09:30:38

    Daniel Pink miał dobre wystąpienie na temat motywowania pieniędzmi bardziej złożonych prac. Efekt odwrotny do pożądanego. Jest wiele racji w tym tekście.

  • dach 2013-12-30 11:58:34

    wszystko zależy od tego jak się ułozy premiowanie. Generlanie zgadzam się z tym co jest napisane w tym artykule z pewnym ALE. nie mozna powiedzieć stanowczo że pieniądze nie motywują bo to nieprawda. motywują tak samo jak każdy z elementów wymienionych przez tego Pana. ważne aby odpowiednio ustawić reguły gry na otrzymanie premii i jak reguły są spełnione to dotrzymac słowa i ustaleń. jak reguły o których pisze skonstuowane będa tak aby firma 'ustała' i aby ich realizacja budowała rozwój firmy to będzie klasyczny win-win czyli to o co chodzi w biznesie: zadowolony pracownik i pracodawca

  • nonamemen 2013-12-27 23:21:01

    bleblebe..... co to za fachman który głosi ze pieniądze niemotywują.... no coke und komentt ;) wiele zalezy od systemu wynagradzania, jak i samych wynagrodzeń, ich wysokości i tym samym siły nabywczej tegoż na rynku rodzimym. Ciekawe czy takie brednie-skróty głosi na rynkach zachodnich? że premie mogą zrujnować firmę, bo nawet portier i furman kuma że premia to coś extra(dycja) ;) PREMIA to bonus za WARTOSC DODANĄ wniesiona do organizacji, No chyba ze autor miał na mysli metodologie premiowania rodem z Rządowych historii czy spółek Skarbu Państwa, gdzie moze byc kibel, marnotrastwo czy regres ale tłuste preie i tak się zarzadzającym nalezą... no to sorry men. Pozdrowił

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.