-
- •2 cze 2017 7:34
- Niestety o CSR rzadko mówi się w trakcie studiów. Okazuje się, że można studiować zarządzanie i nie spotkać się ani z terminem, ani z teorią dotyczącą odpowiedzialnego biznesu - mówi Mirella Panek-Owsiańska, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Jak na chwilę obecną wygląda polski rynek CSR?
Mirella Panek-Owsiańska, prezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu: - Na polskim rynku istnieją firmy, które dopiero zaczynają mieć świadomość społecznej odpowiedzialności biznesu i działać w tym zakresie. Skupiają się na jednej dziedzinie, np. na zaangażowaniu społecznym. Przykładowo, wraz z organizacją pozarządową organizują wspólną akcję albo sponsorują lokalną szkołę. Niektórzy na tym poprzestają, inni odkrywają nowe obszary.
Pozytywnym zjawiskiem w polskim biznesie jest także dojrzałe podejście do CSR. Odpowiedzialność społeczna nie jest już określana tylko PR-em, marketingiem czy działalnością społeczną. Coraz większa grupa firm w Polsce traktuje CSR jako strategię biznesową. Spółki te starają się być odpowiedzialne we wszystkich kluczowych dla swojej działalności obszarach i wobec wszystkich interesariuszy – pracowników, dostawców, konsumentów czy inwestorów – jednocześnie dbając o to, by nie działać szkodliwie na środowisko naturalne.
Jak wypadamy na tle Europy?
- Porównując światowy i polski CSR, można zauważyć, że zbyt mało uwagi poświęcamy łańcuchowi dostaw. Nie przywiązujemy dużej wagi do tego, jaką firma ma odpowiedzialność wobec dostawców oraz co duża spółka może zrobić współpracując z małymi podmiotami, które są w dużym stopniu od niej zależne. W tym obszarze mamy sporo do zrobienia.
A co z obszarem praw pracownika – czy tutaj następuje poprawa?
- Obszar praw człowieka podlega istotnym zmianom. Od wielu lat obserwujemy wzrost dotyczący wolontariatu pracowniczego. Firmy coraz częściej używają tego narzędzia CSR, które daje trójstronną korzyść: dla pracownika, spółki i organizacji społecznej.
Coraz więcej mówi się również o zarządzaniu różnorodnością, zwłaszcza w kontekście wieku. W wielu firmach można spotkać nawet cztery pokolenia, dlatego tak ważne jest zarządzanie różnorodnymi oczekiwaniami i czerpanie z tego korzyści. Tworzenie przyjaznej atmosfery w firmie, gdzie nie ma dyskryminacji, a każdy pracownik jest szanowany – to elementy współczesnego zarządzania, które pomaga firmom uzyskać przewagę konkurencyjną na rynku.


KOMENTARZE (0)