Boom na rozwój osobisty: "Powstają takie twory jak coaching sprzątania czy płodności"

– Trudno zrobić ze mnie bezkrytycznego orędownika rozwoju osobistego, ponieważ dostrzegam w nim wiele patologii, wypaczeń, momentów, w których coaching czy mentoring przestają być rozwojem, a zaczynają być sprzedażą usług, modą – mówi Rafał Żak, trener, coach i mówca.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Boom na rozwój osobisty: "Powstają takie twory jak coaching sprzątania czy płodności"

Wbrew pozorom, w Polsce wciąż jest wiele osób, które sceptycznie odnoszą się do coachingu i mentoringu. Jak by pan przekonał nieprzekonanych do tej formy rozwoju osobistego?

Rafał Żak, trener, coach i mówca: – To może dziwić, ale ja również do tych sceptyków należę. Trudno zrobić ze mnie bezkrytycznego orędownika rozwoju osobistego, ponieważ dostrzegam w nim wiele patologii, wypaczeń, momentów, w których coaching czy mentoring przestają być rozwojem, a zaczynają być sprzedażą usług, modą. Nie jestem osobą, która zachłysnęła się rozwojem osobistym i uważa, że jest on potrzebny wszystkim ludziom na świecie.

A w czym ta patologia rozwoju osobistego się według pana przejawia?

– Na przykład w tym, że powstają takie twory jak coaching sprzątania czy płodności. Kiedy czytam o takich wynalazkach, to mam wrażenie, że coś tu nie gra, że coś się wykoleiło. Kiedy zaczynałem swoją pracę w 2003 roku, byłem nazywany trenerem, teraz najczęściej jestem nazywany coachem czy coacherem. Zresztą, dzisiaj najsłynniejszymi coachami w kraju są nazywane osoby, które słyną głównie z masowych wystąpień publicznych, a nie pracy indywidualnej. Nastąpiło jakieś totalne pomieszanie pojęć.

To wszystko ma też w sobie dużo z show – mam na myśli wystąpienia, na które ciągną tysiące ludzi...

– I to może być w pewien sposób mylące dla kogoś, kto uczestniczy w tego typu spędach, a nie wie, „z czym to się je”. Te wydarzenia promowane są hasłami: „Stwórz własną wersję siebie” albo jeszcze gorzej – obietnicami odmiany twojego losu. I jeśli ktoś idzie na takie wydarzenie z założeniem, że ono zmieni jego życie, to trzeba mu uświadomić, że jest niewielka szansa, że tak się stanie. Jeśli ktoś idzie na konferencję dotyczącą jazdy na rowerze i przez cały dzień słucha o tym, jak jeździć na rowerze, to nigdy nie uwierzy, że dzięki temu rozwija swoje umiejętności. A kiedy ta sama osoba uczestniczy w konferencji na temat bycia idealnym sprzedawcą, to jest w stanie uwierzyć, że jak słucha o byciu dobrym sprzedawcą, to takim się staje. Owszem, uczestnik może się dowiedzieć czegoś na ten temat i może go to zainspirować do zmian w życiu, ale na pewno nie pomoże mu rozwinąć realnych umiejętności.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.