PARTNER PORTALU partner portalu

Agencje rekrutacyjne i HR-owcy się kończą? Nadchodzi duża zmiana

Rekrutacje przenoszą się do sieci społecznościowych. Po drugie - coraz większą popularnością cieszy się praca z polecenia, za którą firmy są w stanie zapłacić nawet 10 tys. zł. Jaki los zatem czeka HR-owców i agencje rekrutacyjne? - Uważam, że za pięć, najdalej dziesięć lat będą tylko na rynku agencje specjalizujące się w danej branży - mówi Tomasz Szpikowski, współzałożyciel start-upu LepszaPraca.pl.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Agencje rekrutacyjne i HR-owcy się kończą? Nadchodzi duża zmiana

Skąd pomysł na założenie platformy LepszaPraca.pl, poprzez którą firmy poszukują specjalistów, ale nie bezpośrednio, tylko przez ich znajomych – tzn. płacąc za polecenie kogoś do pracy?

Tomasz Szpikowski, współzałożyciel platformy LepszaPraca.pl: - Zleciliśmy badanie, z którego wynika, że 48 proc. osób, które w ostatnim czasie zmieniły pracę, zrobiło to za pośrednictwem portali społecznościowych i przez rekomendacje. Zatem większość rekrutacji przeniosła się do internetu, brakuje jednak adekwatnych narzędzi, które faktycznie ułatwiają pracę działów HR. Brakuje także rzetelnych informacji na temat rozpowszechnienia zjawiska polecania pracy w internecie, a w szczególności w mediach społecznościowych. Tę lukę ma wypełnić nasz start-up, rozwijając pomysł wykorzystania mediów społecznościowych oraz crowdsourcingu w rekrutacji.

Dlaczego tak się stało, że rekrutacja przeniosła się do mediów społecznościowych? Z jakiego powodu dotychczasowe metody rekrutacji – umieszczenie oferty pracy w internecie, CV spływające do firm, przestały się sprawdzać?

- Dlatego, że na portale z ogłoszeniami o pracę zaglądają osoby, które pracy poszukują. Poza tym często jest też tak, że na ogłoszenie o pracę odpowiadają osoby, których kompetencje niekoniecznie odpowiadają temu, czego poszukuje pracodawca. Tymczasem firmy potrzebują dziś specjalistów o sprecyzowanych umiejętnościach, a oni najczęściej mają pracę i nie zawsze myślą o zmianie. Dlatego trzeba ich poszukiwać aktywnie i praca z polecenia ma to ułatwić, ma wyłowić pracownika, który nie myślał o zmianie pracy.

I poprzez oferowanie nagród za polecenie pracownika ma być łatwiej, szybciej i taniej? Skąd przekonanie, że ta metoda jest lepsza?

- Z badania, które przeprowadziła dla nas firma Combine przy wsparciu Sotrendera wynika, że zatrudnienia z rekomendacji są oceniane najwyżej. Osoby, które są polecane do pracy bardzo dobrze się w niej sprawdzają i w rankingu pozyskiwania pracowników, rekomendacje są narzędziem numer jeden. Czy jest taniej? Koszt rekrutacji poprzez umieszczenie ogłoszenia w tradycyjnym portalu to jest około 700-800 zł. Koszt rekrutacji przez agencję rekrutacyjną to jest między półtora a dwoma wynagrodzeniami, czyli jeżeli mówimy o specjaliście IT, który zarabia 10 tys. zł brutto – co jest obecnie standardem – to powiedzmy sobie, że to jest ok. 15 tys. zł. Przy czym, trzeba zwrócić uwagę, że pracuje nad tym jeden konsultant, który prowadzi jednocześnie piętnaście projektów rekrutacyjnych, a ostatecznie i tak prześle kandydatury wyciągnięte z LinkedIn czy innych portali społecznościowych. U nas średnia nagród za polecenie jest w granicach 5-6 tys. zł.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

2 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

zyzyzy 2016-06-17 20:25:57

Ja też się nie zgadzam. Agencje nie tylko rekrutują pracowników - zajmują się też obsługą kadrową i płacową. A co jeśli jakiś specjalista nie ma Facebooka ? Nie każdy musi mieć. Lekarze albo informatycy zazwyczaj maja po 10 ofert pracy z każdej strony. Może zacznijcie tworzyć agencje z przyuczeniem do konkretnej pracy?

italents.pl 2016-06-16 14:56:49

hmm nie do końca się zgodzę z treścią artykułu :) A co z gwarancją za poleconą osobę? Co z tego, że ktoś przyprowadzi kolegę, polecający dostanie swoje 6 tysięcy, a kolega odejdzie? Nie spotkałem się także z tym, aby ktoś przez fejsa rekrutował specjalistów. Przez Fejsa to można kelnerów niewykwalifikowanych zatrudniać, albo ludzi do roznoszenia ulotek....

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.