Ile zarabiają odpowiadający za organizowanie i zarządzanie transportem produktów pracownicy działów dystrybucji w polskich firmach? Ile zarabiają kierowcy, a ile będą musieli zarabiać, jeśli zmiany w delegowaniu pracowników dotkną również ich?
Jeśli branża transportowa nie zostanie wyłączona z przepisów o delegowaniu pracowników, to kierowca przejeżdżający przez dany kraj będzie traktowany jak pracownik oddelegowany, a to oznacza, że będą mu przysługiwać takie same stawki wynagrodzenia czy urlopy jak osobom pracującym w danym kraju. To zwiększy obowiązki administracyjne firm i wprowadzi duże zamieszanie w rozliczaniu pracy kierowców – często kierowcy przejeżdżają przez różne kraje UE, a te mają różne stawki minimalnego wynagrodzenia.
Przykładowo płaca minimalna w Niemczech oraz Francji od pierwszego stycznia 2018 r. wynosi 1498 euro, a w Polsce nieco ponad 500 euro. W Belgii jest to 1563 euro, a w Holandii 1578 euro.
Czy spełnienie tych warunków będzie możliwe dla firm z Polski? Ile obecnie zarabiają kierowcy w Polsce? Jak wynika z raportu płacowego AG Test HR „Jesień 2017”, mediana wynagrodzeń kierowcy pojazdu do 3,5 tony wynosi 3985 zł brutto (czyli ok. tysiąc euro) i jest o 130 zł brutto wyższa niż wiosną 2017 r. Średnia pensja na tym stanowisku wynosi 3919 zł brutto. Co czwarty kierowca pojazdu do 3,5 tony może liczyć na wynagrodzenie nie mniejsze niż 4344 zł brutto, a dla 25 proc. nie przekracza ono 3566 zł brutto.
Jeśli chodzi o kierowców pojazdów powyżej 3,5 tony, mediana wynagrodzeń w ich przypadku wynosi 4469 zł brutto (ok. 1100 euro) i jest niższa niż wykazywana w wiosennym raporcie AG Test HR o 162 zł brutto. Średnie wynagrodzenie kierowcy pojazdu powyżej 3,5 tony wynosi 4812 zł brutto. Dla 25 proc. zatrudnionych na tym stanowisku pensja jest nie mniejsza niż 6513 zł brutto, a co czwarty kierowca nie może liczyć na wynagrodzenie wyższe niż 3549 zł brutto.
Być może następstwem zmian przepisów będzie również zmiana wynagrodzeń innych członków zespołów dystrybucji. Na przykład dyspozytorów, którzy odpowiadają za tworzenie i weryfikację tras dla kierowców oraz przygotowanie dokumentów sprzedaży i ładunku.
Obecnie, według raportu AG Test HR „Jesień 2017”, średnia pensja dyspozytora wynosi 4122 zł brutto. Natomiast mediana wynagrodzeń wynosi 3957 zł brutto i jest nieco mniejsza niż wiosną 2017 r. – wówczas według raportu była ona równa 4052 zł brutto. Dla 25 proc. dyspozytorów wynagrodzenie jest nie mniejsze niż 4676 zł brutto, natomiast co czwarty dyspozytor nie może liczyć na pensję wyższą niż 3515 zł brutto.
Więcej od dyspozytora zarabia spedytor, który odpowiada za planowanie przewozów w ścisłej współpracy z klientem. Mediana wynagrodzeń na tym stanowisku wynosi 4357 zł brutto i jest o 210 zł brutto wyższa niż wiosną 2017 r. Średnia pensja spedytora wynosi 4479 zł brutto. Co czwarta osoba zatrudniona na tym stanowisku może liczyć na zarobki nie mniejsze niż 5250 zł brutto miesięcznie, a dla 25 proc. wynagrodzenia nie przekroczą 3430 zł brutto.
Za nadzór nad wykonaniem umów z zakresu współpracy z klientami zagranicznymi, w tym bezpośredni kontakt z klientem odpowiada specjalista ds. importu/eksportu. Mediana wynagrodzeń na tym stanowisku wynosi 4909 zł brutto i jest niewiele wyższa w porównaniu do wiosny 2017 r., kiedy była równa 4833 zł brutto. Średnie wynagrodzenie specjalisty ds. importu/eksportu wynosi 5234 zł brutto. Co czwarta osoba zatrudniona na tym stanowisku może liczyć na pensję nie mniejszą niż 5992 zł brutto, a dla 25 proc. nie przekroczy ona kwoty 4115 zł brutto.
Natomiast specjalista ds. transportu, który odpowiada za zapewnienie, organizację i nadzór nad środkami i procesem transportu w firmie może liczyć średnio na wynagrodzenie w wysokości 5143 zł brutto. Mediana wynagrodzeń na jego stanowisku wynosi 5136 zł brutto i jest niższa niż wiosną ubiegłego roku, kiedy wynosiła 5228 zł brutto. Co czwarty specjalista ds. transportu może liczyć na pensję nie mniejszą niż 5976 zł brutto, a dla 25 proc. wynagrodzenie nie przekroczy 4255 zł brutto.
Na najwyższe wynagrodzenie w zespole dystrybucji może liczyć kierownik ds. dystrybucji zagranicznej, który odpowiada za organizowanie i zarządzanie transportem i dystrybucją międzynarodową produktów. Średnie wynagrodzenie w jego przypadku wynosi 10531 zł brutto. Co czwarty kierownik ds. dystrybucji zagranicznej może liczyć na pensję nie mniejszą niż 12647 zł brutto, a dla 25 proc. pensja nie przekracza 8318 zł brutto. Mediana wynagrodzeń na tym stanowisku to 9439 zł brutto, podobnie jak wiosną 2017 roku, kiedy było to 9403 zł brutto.
Na o wiele niższą pensję może liczyć kierownik dystrybucji krajowej. Mediana wynagrodzeń w jego przypadku wynosi 6774 zł brutto (w porównaniu do 6766 zł brutto wiosną 2017 r.). Co czwarty kierownik, który odpowiada za organizowanie i zarządzanie transportem i dystrybucją krajową produktów, otrzymuje wynagrodzenie wyższe niż 5617 zł brutto, a dla 25 proc. pensje zaczynają się od 9555 zł brutto. Średnia wypłata na tym stanowisku to 8650 zł brutto.
Średnie wynagrodzenie w przypadku lidera zespołu ds. dystrybucji krajowej, który jest odpowiedzialny za administrowanie transportem i dystrybucją krajową produktów, wynosi 7017 zł brutto. Mediana wynagrodzeń na tym stanowisku to 6861 zł brutto – wzrost aż o 775 zł brutto w porównaniu do wiosennej edycji raportu. Co czwarty lider ds. dystrybucji krajowej może liczyć na pensję nie mniejszą niż 8354 zł brutto, a dla 25 proc. wynagrodzenie nie przekracza 5573 zł brutto.
* Dane zostały przekazane bezpośrednio przez działy personalne z 604 przedsiębiorstw. Listę firm można pobrać poniżej.
KOMENTARZE (2)