PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu

Wyliczenie emerytury: Są problemy z ustalaniem kapitału początkowego

  • Autor: MN
  • 30 cze 2017 11:43

Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła panel ekspertów, na którym dyskutowano o dokumentach potrzebnych do wyliczenia emerytury. System przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej w Polsce jest pełen niedopatrzeń.

Wyliczenie emerytury: Są problemy z ustalaniem kapitału początkowego
Adobe Stock
REKLAMA

• Ponad dwa miliony Polaków wciąż nie ma ustalonego kapitału początkowego, który istotnie wpływa na wysokość emerytury. Mają do niego prawo osoby, które rozpoczęły pracę przed 1999 rokiem.

• Do ustalenia kapitału początkowego ZUS wymaga świadectw pracy i informacji o zarobkach. Te jednak w wielu przypadkach są dzisiaj albo niedostępne, albo nieuznawane przez ZUS.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

• Mamy do czynienia z sytuacją, gdy określone osoby mają dokumentację, w posiadaniu której być nie powinny i czerpią z tego zysk, a państwo pozostaje wobec tego problemu bezradne.

Najwyższa Izba Kontroli wskazuje, że reformie emerytalnej z 1999 roku towarzyszyło założenie, iż wszystkie potrzebne do wyliczenia wysokości emerytury dokumenty znajdują się w teczkach osobowych pracownika. Na pracodawcy ciążył obowiązek przechowywania ich przez 50 lat.

- Niestety to założenie było błędne i doprowadziło do krzywdy wielu ludzi – tłumaczy Jolanta Louchin, członek Zarządu Głównego Stowarzyszenia Archiwistów Polskich.

Lista błędów jest długa

Podczas debaty wskazywano na wiele błędów dotyczących wyliczenia emerytury. Przede wszystkim nie wzięto pod uwagę, że do wyliczenia emerytury potrzebne będą nie tylko świadectwa pracy (dokumentujące okres składkowy), ale również informacje o zarobkach. Te jednak przechowywane były zazwyczaj w zbiorczej dokumentacji płacowej. Choć i ona podlegała ochronie, trudno było jednoznacznie zinterpretować, przez jaki czas. Ponieważ była dokumentem zbiorczym, różnie obliczano długość okresu ochronnego.

W konsekwencji dużym problemem pozostaje przedstawienie ZUS-owi rzetelnej informacji o zarobkach z tych miejsc pracy, które zostały zlikwidowane. Dokumentacja płacowa najczęściej w tych przypadkach po prostu przepadła. To z kolei znacząco wpływa na wysokość emerytury wielu osób, które pracowały przed 1999 rokiem.

Nie wzięto też pod uwagę astronomicznej liczby zlikwidowanych zakładów pracy. Baza ZUS, która podpowiada, gdzie szukać dokumentów potrzebnych do obliczenia wysokości emerytury, dysponuje dziś informacjami o 23 tysiącach podmiotów - zlikwidowanych lub przekształconych. Tymczasem eksperci obliczają, że to tylko wierzchołek góry lodowej, bo są ich najmniej trzy miliony, choć niektórzy mówią nawet o pięciu milionach. Szczególnie lata 90. były dynamiczne pod względem powstawania i upadania firm.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wyliczenie emerytury: Są problemy z ustalaniem kapitału początkowego

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA