Administracja publiczna (33,3 proc.), obsługa rynku nieruchomości (33 proc.) oraz edukacja (32,7 proc.). Pracodawcy z tych trzech sektorów w 2018 roku najczęściej byli na bakier z przepisami dotyczącymi wypłacania minimalnej stawki godzinowej.
Jak podaje resort pracy, w ubiegłym roku inspektorzy pracy przeprowadzili w sumie 14 139 kontroli ukierunkowanych na ustalenie skali przestrzegania obowiązku wypłacania wynagrodzenia w wysokości nie niższej niż przyjęta stawka godzinowa. Ta w 2019 roku wynosi 14,70 zł za godzinę. Inspektorzy odwiedzili 13 059 instytucji zatrudniających w sumie 1 665 336 osób, w tym 1 197 845 pracowników. Co się okazało?
Nieprawidłowości stwierdzono podczas 27,2 proc. wszystkich kontroli. W 2018 roku częściej prawo w tym względzie łamali pracodawcy z sektora prywatnego (27,3 proc. kontroli ujawniło nieprawidłowości) niż z sektora publicznego (25,9 proc. kontroli ujawniło nieprawidłowości).
Około 4,3 proc. wszystkich kontroli ujawniło naruszenie polegające na ustaleniu w umowach płacy w sposób niezapewniający wynagrodzenia w wysokości co najmniej minimalnej stawki godzinowej. W około 2,2 proc. kontroli stwierdzono naruszenie polegające na niewypłaceniu lub zaniżeniu minimalnej stawki godzinowej. Zaś około 11,4 proc. wszystkich kontroli wykazało, że pracodawcy nie zapewniają ustalania liczby godzin wykonywania zlecenia lub świadczenia usługi w sposób ustalony w zawartej umowie zlecenia (lub informacji zleceniodawcy) lub nie zapewniają przedstawiania przez zleceniobiorcę informacji o liczbie godzin wykonywania zlecenia (świadczenia usług), gdy strony nie ustaliły w umowie sposobu ustalania liczby godzin wykonywania zlecenia.
Podczas 8,5 proc. kontroli stwierdzono nieprawidłowości polegające na ustalaniu w umowach terminu wypłaty wynagrodzenia niezapewniającego wypłaty wynagrodzenia w wysokości minimalnej stawki godzinowej co najmniej raz w miesiącu lub wypłacaniu wynagrodzenia za wykonywanie zlecenia (świadczenie usług) w terminach niezapewniających wypłaty wynagrodzenia w wysokości minimalnej stawki godzinowej co najmniej raz w miesiącu.
Patrząc na branże, w których najczęściej dochodziło do łamania prawa, niechlubnymi liderami są administracja publiczna (33,3 proc. kontroli ujawniło nieprawdziwości), obsługa rynku nieruchomości (33 proc.) oraz edukacja (32,7 proc.). Powód do wstydu mają też pracodawcy z sektora usług administrowania (31,7 proc.), opieki zdrowotnej i pomocy społecznej (30,4 proc.) oraz w zakwaterowaniu i usługach gastronomicznych (30,6 proc.). Niemal o połowę rzadziej naruszenie przepisów o minimalnej stawce godzinowej miało miejsce w przypadku przedsiębiorców z sektora dostawy wody (16,4 proc.).
Kary dla łamiących prawo
Resort poinformował, że w związku z naruszeniami przepisów dotyczących wypłaty minimalnego wynagrodzenia dla osób świadczących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych inspektorzy wydali 5 072 wnioski w wystąpieniach oraz 478 poleceń ustnych. Na 286 osób nałożyli grzywny w drodze mandatów karnych na łączną kwotę 367 300 zł, skierowali 96 wniosków o ukaranie do sądu oraz zastosowali 259 środków oddziaływania wychowawczego. Ponadto w sześciu przypadkach do prokuratury skierowano zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, w tym m.in. zawiadomienie o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstw.
Kontrole PIP spowodowały, że nieuczciwi pracodawcy wypłacili swoim pracownikom w sumie 662 360 zł przysługującego im wynagrodzenia w wysokości wynikającej z minimalnej stawki godzinowej.
Czytaj więcej: Minimalna stawka godzinowa rośnie nie tylko w Polsce. 16 zł to dużo czy mało?
Przedsiębiorcy łamiący przepisy najczęściej tłumaczyli, że doszło do tego z powodu nieznajomości prawa. Nieznajomość przepisów była przyczyną m.in. niewłaściwego określenia w umowach, zawartych na okres dłuższy niż 1 miesiąc, terminu wypłaty wynagrodzenia niezapewniającego wypłaty wynagrodzenia wynikającego z minimalnej stawki godzinowej, co najmniej raz w miesiącu. Jak wskazują inspektorzy, problem stanowiła także interpretacja rozwiązań wprowadzonych za pośrednictwem przepisów o stawce godzinowej, zwłaszcza dotyczących częstotliwości i terminu wypłaty wynagrodzenia za pracę czy obowiązków w zakresie ewidencjonowania godzin wykonywania zlecenia lub świadczenia usług.
Zalecenia wydane przez PIP dotyczyły m.in. doprecyzowania terminu i zasad wypłacania wynagrodzenia za wykonane zlecenie lub świadczone usługi, potwierdzania przez zleceniobiorcę liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczonych usług w sposób uniemożliwiający zleceniodawcy ustalenie i wypłatę wynagrodzenia w odpowiednim terminie i wysokości czy ustalenia szerszego katalogu wyłączeń spod działania przepisów o minimalnej stawce godzinowej.
KOMENTARZE (0)