Czy w związku z coraz poważniejszym problemem niedoboru kadr oraz luki pokoleniowej w polskich firmach płace wzrosną bardziej niż zwykle? W przeciwnym razie firmy nie zdobędą dobrych pracowników? I czy employer branding może pomóc? U progu nowego roku zebraliśmy dla was opinie ekspertów od rynku pracy i z sektora usług HR.
- Autor:Justyna Koc, Jolanta Miśków
- •28 gru 2015 12:51

– Wykształceni i wysoko wykwalifikowani Polacy są doceniani przez pracodawców – niestety najczęściej za granicą. W kraju wzrost ich wynagrodzeń od lat nie nadąża za rosnącą wydajnością pracy. Pracownicy zarabiają mało, dlatego decydują się na emigrację w poszukiwaniu lepszych warunków życia i pracy oraz wyższych wynagrodzeń.
Płacę minimalną otrzymuje 13 proc. ogółu zatrudnionych, a ponad 66 proc. zarabia poniżej średniej krajowej, udział płac w PKB spada. Oczekujemy zatem wyższego wzrostu wynagrodzeń, przede wszystkim płacy minimalnej. Chcemy, by docelowo wynosiła ona 50 proc. płacy przeciętnej. Rok 2016 powinien być tym, w którym przedsiębiorcy zaczną wypłacać wyższe wynagrodzenia pracownikom. Jest to warunek niezbędny, aby polskie firmy rozwijały się. Dłużej nie można konkurować w oparciu o niskie koszty pracy, trzeba postawić na inwestycje i innowacyjność, a do tego niezbędne są wyższe płace – tłumaczy Jan Guz, szef OPZZ.


Słowa kluczowe
- Justyna Piesiewicz
- IACL
- Andrzej Nitecki
- Poczta Polska
- Jan Guz
- OPZZ
- Monika Smulewicz
- Grant Thornton
- Krzysztof Inglot
- Work Service
- Grzegorz Baczewski
- Konfederacja Lewiatan
- Tomasz Szpikowski
- Bergman Engineering
- Izabela Jarosz
- Allegro
- Artur Skiba
- Antal International
- Bartosz Kaczmarczyk
- Loyd
KOMENTARZE (1)