Sieci handlowe coraz więcej płacą swoim pracownikom. Kto jest liderem?

Pod względem wynagrodzeń kasjerów i sprzedawców ostatnie lata w branży to prawdziwa rewolucja. W efekcie głębokich zmian na rynku pracy, sieci oferują pracownikom coraz wyższe pensje – pisze "Rzeczpospolita".
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Sieci handlowe coraz więcej płacą swoim pracownikom. Kto jest liderem?

Jak deklarują przedstawiciele spółki Jeronimo Martins Polska, która jest właścicielem sieci Biedronka, lidera handlu detalicznego w Polsce, firma jest zdeterminowana, aby być pracodawcą pierwszego wyboru w sektorze handlowym.  

Spółka regularnie dokonuje przeglądu wynagrodzeń i świadczeń pozapłacowych dla pracowników. W efekcie tych analiz od stycznia 2018 r. JMP podniosła pensje pracowników sklepów od 200 do 550 zł brutto w zależności od stażu pracy, lokalizacji oraz stanowiska. To już czwarta podwyżka od 2016 roku.Taka polityka to efekt głębokich zmian na rynku pracy. O ile jeszcze kilka lat temu o pracowników (nie tylko w branży handlowej) nie było trudno, o tyle obecnie brakuje nie tylko specjalistów, ale także chętnych na niższe stanowiska. A to powoduje presję płacową.

Z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń prowadzonego przez firmę Sedlak & Sedlak wynika, że w 2017 r. mediana wynagrodzenia na stanowisku kasjer-sprzedawca sięgnęła 2,4 tys. zł brutto (mediana oznacza, że połowa zarabia mniej, a połowa więcej). To o 20 proc. więcej niż dwa lata temu. Z kolei według analiz Michael Page średnie wynagrodzenie sprzedawcy wynosi od 2 tys. zł do 3,8 tys. zł brutto, a jego wysokość zależy m.in. od doświadczenia pracownika oraz lokalizacji sklepu. W dużych miastach, takich jak Warszawa, Kraków czy Łódź, zarabia się nieco więcej.

Jak kształtują się pensję w pozostałych największych sieciach w Polsce?

Jak wynika z informacji podanych przez "Gazetę Pomorską", wprowadzone przez Kaufland w 2017 r. podwyżki gwarantują obecnie kasjerom zarobki na poziomie 2600 – 3400 zł brutto, w zależności od miasta. Po przepracowaniu roku pracownicy otrzymują podwyżkę o 100 zł brutto, po dwóch i trzech latach pracy otrzymują kolejne podwyżki po 100 zł brutto. 

Jak informuje Carrefour, na wynagrodzenie pracowników sklepów Carrefour składa się nie tylko pensja zasadnicza, ale również premie i świadczenia pozapłacowe. Premia dla kadry Carrefour uzależniona jest od realizacji celów wyznaczonych indywidualnie, zgodnie z realizowanymi zadaniami.

W Ikea od stycznia 2017 roku minimalna pensja to 20 zł brutto za godzinę. Decyzje o podwyżkach dla poszczególnych pracowników są podejmowane indywidualnie, w ramach corocznego procesu oceny wyników pracy.

Od marca 2018 stawki płac w Lidlu ponownie wzrosły, tym razem o 9,3% w stosunku do poziomu wynagrodzeń z roku ubiegłego. Z początkiem marca pracownicy sklepów będą zarabiać od 2 800 PLN brutto do 3550 PLN brutto na początku zatrudnienia. Już po roku pracy pracodawca gwarantuje wzrost płacy do poziomu – 2 950 PLN brutto do 3750 PLN brutto, a po dwóch latach stażu pracy od 3 150 PLN brutto do 4050 PLN brutto. 

W Tesco najniższe miesięczne wynagrodzenie dla osób z co najmniej sześciomiesięcznym stażem wynosi 2345 zł brutto miesięcznie. Wprowadzono system miesięcznej premii sprzedażowej w wysokości do 150 zł.

Zarobki w Auchan to 2150 zł brutto miesięcznie plus premia - do 250 zł, ale bardzo trudno ją dostać.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.