PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Rada Ochrony Pracy pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu dla PIP

• Wzrost wynagrodzeń i dodatkowe 59 etatów zaplanowano w budżecie na 2016 r. Państwowej Inspekcji Pracy. 
• Rada Ochrony Pracy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Inspekcji.

  • Autor: PAP/JS
  • 14 lis 2016 20:00
Rada Ochrony Pracy pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu dla PIP
Siedziba Państwowej Inspekcji Pracy przy ul. Barskiej w Warszawie (Fot. Adrian Grycuk/Wikimedia)
REKLAMA

Według założeń projektu, budżet PIP w 2017 r. ma wynieść 332 miliony 790 tysięcy złotych. To jest niewiele ponad 18 milionów więcej niż w roku 2016. "Przyznanie środków zarówno na niezbędne podwyżki wynagrodzeń dla inspektorów pracy, jak i na zwiększenie poziomu zatrudnienia w PIP o dodatkowe 59 etatów, jest wysoce uzasadniona" - powiedział w poniedziałek w Sejmie przewodniczący ROP Janusz Śniadek.

Główny Inspektor Pracy Roman Giedrojć zwrócił uwagę, że zatrudnienie większej liczby osób jest niezbędne, ponieważ na Inspekcję nakładane są nowe obowiązki.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

"Ustawodawca przypisał Państwowej Inspekcji Pracy dodatkowe kontrole z zakresu ustawy o minimalnym wynagrodzeniu. Chodzi o osoby zatrudnione na podstawie umów cywilno-prawnych, umów zlecenie" - wyjaśniał. Jak dodał, zwiększone środki pozwolą PIP na wywiązanie się z nałożonych ustawowo zadań. "Prawo w Polsce może być lepsze, gorsze, albo bardzo dobre, ale musi być przestrzegane" - zaznaczył Giedrojć.

Odniósł się także do kwestii podwyżek dla pracowników PIP. Zwrócił uwagę, że od kilku lat byli oni pomijani jeśli chodzi o zwiększenie płac. "Dopiero pierwsza podwyżka, dzięki obecnej większości w parlamencie, dała nam możliwość podwyższenia wynagrodzenia dla wszystkich pracowników. To było w 2016 roku" - powiedział. ROP przyjęła także sprawozdanie PIP ws. prowadzenia szkoleń BHP przez pracodawców.

Inspekcja poinformowała, że brak szkoleń BHP lub ich niewłaściwe przeprowadzenie stwierdzono co u trzeciego skontrolowanego pracodawcy. "Odnotowano także przypadki zakładów pracy, w których żaden z pracowników nie został poddany szkoleniu wstępnemu - wskazuje PIP. Inspekcja zwróciła uwagę, że niewłaściwe szkolenie w zakresie BHP jest jedną z głównych przyczyn wypadków, w tym zwłaszcza w przypadku pracowników ze stażem krótszym niż jeden rok i zatrudnionych w najbardziej niebezpiecznych sektorach gospodarki.

Członkowie ROP zapoznali się również z informacją MRPiPS ws. realizowania przez PIP założeń dyrektywy UE. Chodzi o przepisy, które mają ułatwić pomoc w korzystaniu z prawa o swobodnym przepływie pracowników. Dotyczy to osób z państw UE i EFTA (np. Norwegii). Dyrektywa nałożyła na PIP nowe zadania. Chodzi o udzielanie niezależnego poradnictwa prawnego dla osób z UE i EFTA.

PIP ma też wspierać i analizować dostęp do zatrudnienia takich osób, ich warunki zatrudnienia i pracy, dostęp do przywilejów socjalnych i podatkowych, szkoleń i pomocy urzędów pracy oraz prawa do ich udziału w związkach zawodowych oraz radach pracowników. Magdalena Sweklej z MRPiPS zwróciła uwagę, że niewiele osób z państw Unii i EFTA korzystało z pomocy PIP. Jak podkreśliła, zapytania takich osób dotyczyły m.in.: dostępu do zatrudnienia w Polsce, warunków zatrudnienia, czy dostępu do szkoleń.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rada Ochrony Pracy pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu dla PIP

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.